Ford i krise: Taber næsten 700.000 kr. per elbil

Fords resultat for 1. kvartal 2024 afslører, at de taber knap 700.000 kr. per elbil. Nu skal der skrues ned for udviklingen og satsningen på elbiler.

Ford i krise: Taber næsten 700.000 kr. per elbil

På trods af nedskæringer har Ford svært ved at tjene penge på elbiler – faktisk så svært, at de taber knap 700.000 kr. per bil. Nu skrues der gevaldigt ned for satsningen på elbiler.

Se også: Alle elbiler fra Ford i Danmark

Ford vil satse mindre på elbiler

Ford skærer ned på ordrer til batterileverandører for at dæmme op for voksende tab på elbiler, siger folk med kendskab til sagen, som Bloomberg har snakket med. Ford fortsætter med at opretholde partnerskaber med sine batterileverandører, som omfatter Sydkoreas SK On Co. og LG Energy Solution Ltd. samt CATL, sagde folkene, som bad om ikke at blive identificeret og afslørede interne beslutninger.

Tiltaget er en del af en nedskæring af Fords elbilstrategi, som omfatter en reduktion af udgifterne på 83 milliarder kroner til batteridrevne modeller, udskydelse af nye elbiler, prisnedsættelser og udskydelse og indskrænkning af planlagte batterifabrikker.

Ford har forudset et tab på elbiler på op til 38 milliarder kroner i år, og administrerende direktør Jim Farley sagde for nylig, at deres elbilenhed, som går under navnet Model e, “er den største hæmsko for hele virksomheden lige nu.”

Da priserne på elbiler er styrtdykket og efterspørgslen er aftaget, oversteg Fords tab per elbil 693.000 kroner i første kvartal, hvilket er mere end en fordobling af underskuddet fra sidste år.

Bloomberg Intelligence vurderer, at de tab, Ford forventer at få i sin elbilafdeling i år, vil være tæt på at udslette overskuddet fra Ford Blue-divisionen, som fremstiller traditionelle køretøjer med forbrændingsmotor.

Ford har i deres elbilsortiment Mustang Mach-E og den kommende Ford Explorer.

Se også: Priser, bedømmelse og sammenligning af elbiler

Amerikanske bilproducenter i elbilkrise

Nedgangen i antallet af ordrer er et nyt tegn på den hovedpine, der plager flere spillere branchen. Bilproducenterne i USA står over for en efterspørgsel på elbiler, som fortsat ikke lever op til forventningerne.

I mellemtiden kæmper batteriproducenter i Sydkorea, Kina og andre steder med et efterslæb af usolgte varer. Det smitter af endnu længere oppe i forsyningskæden og påvirker priserne på vigtige metaller som litium, kobolt og nikkel, som alle har ligget på det laveste niveau i flere år i år, hvilket har bremset investeringsbeslutninger om nye projekter og i nogle tilfælde ført til lukning af miner.

Ford-embedsmænd siger, at de har skåret tusindvis af omkostninger fra deres elbiler for at forsøge at gøre dem rentable, men de har også været nødt til at sænke priserne for at forblive konkurrencedygtige over for markedslederen Tesla, som aggressivt har sat priserne på sine modeller ned.

Se også: Disse nye elbiler kommer i 2024, 2025 og 2025

Ventetid på små billige elbiler fra Ford

Ford forventer, at kunne lancere små billige elbiler med priser fra omkring 200.000 kroner i slutningen af 2026, har Bloomberg rapporteret.

I mellemtiden presser de kinesiske producenter på, for at komme ind på det amerikanske marked. En elbilproducent som BYD, der kæmper med Tesla om at være verdens største, har allerede flere billige elbiler i Europa. Derudover er BYD på vej med Dolphin Mini, der bliver den billigste i Danmark.

Både USA og Europa vil hæve toldsatsen på kinesiske producerede biler, som en hjælpende hånd til de lokale bilproducenter. Der er dog ingen tvivl om, at det ikke gavner producenternes fremtid, hvis de skruer ned for satsningen på elbiler og ikke op.

Se også: Hvilke elbiler er de billigste på markedet?

Vi anbefaler:
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den
Hvilke elbiler er de billigste på markedet?
Find bedste og billigste ladeboks til hjemmet