Ford vil satse mindre på elbiler i Europa

Ford kan ende med at slå en streg over deres nuværende europæiske elbil-ambitioner. Nu skal der flere plugin-hybrider fra Ford på hylderne.

Ford vil satse mindre på elbiler i Europa

Det var Fords europæiske mål, at der kun skulle være elektriske biler i deres sortiment fra 2030. Det tyder dog nu på, at det ikke bliver en realitet.

Se også: Alle elbiler fra Ford i Danmark

Ford satser igen på plug-hybrider

For et par år siden viste Ford sig at være et af de mest ambitiøse mærker, når det kom til at skifte sortimentet ud med helelektriske biler. Selvom europæisk lovgivning ikke kræver et skifte før 2035, ønskede Ford at sælge udelukkende elektriske biler allerede i 2030. I tråd med den plan har Ford lanceret Explorer og Capri, og en helelektrisk Puma vil snart være på banen – og så er der selvfølgelig også Mustang Mach-E. Men Fords europæiske afdeling ser nu ud til at klø sig lidt bag ørerne.

Allerede sidste forår var der forlydender om, at der var tvivl hos Ford om den kurs, der blev lagt. Nu er der mere konkrete tegn på, at Ford fortryder. Ingen ringere end Marin Gjaja, driftschef for Fords elektriske division, siger i et interview med Autocar, at hans mærke “har været for ambitiøst”.

Marin Gjaja lægger ikke skjul på det: “Vi ser det ikke længere som et godt valg for vores virksomhed og slet ikke for vores kunder at skifte til ren el i 2030. Jeg tror, at kunderne har sagt deres mening og fortalt os, at det var for ambitiøst. Jeg tror, at alle i branchen nu har oplevet det på den hårde måde,” sagde Gjaja.

Han siger, at opgaven nu er at “tilpasse planerne til virkeligheden”. Det er bare stadig uvist, hvordan det kommer til at fungere i praksis. I øjeblikket går Ford stadig den vej, de lagde ud for mange år siden med blandt andet elbilerne Capri og Puma.

Se også: Priser, bedømmelse og sammenligning af elbiler

Capri er den nyeste elbil fra Ford.

Taber flere hundredtusinder på hver elbil

På trods af nedskæringer har Ford svært ved at tjene penge på elbiler – faktisk så svært, at de taber knap 700.000 kr. per bil. Et faldende salg og de store omkostninger gør, at satsningen på elbiler hos Ford fremover må blive mindre.

Se også: Hvilke elbiler er de billigste på markedet?

Et vovet strategisk skifte

Ford, Mercedes-Benz og flere andre vestlige bilproducenter skruer ned for elbil-ambitionerne på grund af et faldende salg. Samtidig vokser antallet kinesiske elbilmærker og deres udvalg af elbilmodeller i Europa.

Med mindre investeringer i rene elbiler kan de europæiske og amerikanske bilproducenter ende med at stå med skægget i postkassen, hvis ikke de kan give de kinesiske konkurrenter konkurrence, når elbilerne i Europa for alvor tager fat.

Det er specielt på de kompakte og billige elbilmodeller, at de kinesiske producenter kan stå med en enorm fordel.

Se også: Disse nye elbiler kommer i 2024, 2025 og 2025

Vi anbefaler:
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den
Markedets bedste elbilforsikring finder du hos if
Find bedste og billigste ladeboks til hjemmet