Kan et Clever-abonnement betale sig?
Mange danskere bliver stillet over for tilbuddet om at vælge Clever i forbindelse med køb eller leasing af en ny elbil. Og det lyder da også fristende ”kun” at skulle betale 800-900 kr./md. hos Clever, hvis man er vant til at betale op mod flere tusinde kroner i brændstof for en ældre benzin- eller dieselbil.
Vi vil dog på det kraftigste anbefale, at du ikke blindt takker ja til et – ved første øjekast – attraktivt tilbud på opladning af elbilen fra Clever. Bliv klogere på, om et Clever-abonnement kan svare sig.
Se også: Ladeabonnement eller ej?
Hvad er Clever, og hvilke ladeløsninger har Clever?
Clever er en ladeudbyder ejet af energiselskabet Andel, der tilbyder forskellige ladeløsninger til danske elbilister. Clever har fire ladeløsninger:
- Clever One med ladeboks i hjemmet (fastprisabonnement til 899 kr./md.)
- Clever One (fastprisabonnement til 799 kr./md.)
- Clever Box (ladeboks i hjemmet med betaling per forbrug)
- Clever Go (betaling per forbrug på offentlige ladere)
Vi kigger her nærmere på de to Clever One-abonnementer, som tilbyder ubegrænset opladning til en fast pris hver måned.
Se også: Stor guide til valg af ladeløsning, ladeudbyder og ladeboks
Skal jeg vælge Clever?
Hvorvidt Clever kan betale sig, afhænger i høj grad af, om du kan få en ladeboks i hjemmet eller ej – men også i høj grad af, hvor mange kilometer du kører i elbil om året.
Hvis du kan få egen ladeboks i hjemmet
Hvis du har mulighed for at få installeret en ladeboks i din husstand, skal du køre cirka 40.000 km om året (svarende til 3.300 km om måneden), før Clever One med ladeboks kan svare sig.
Abonnementet koster 899 kr./md. og giver dig adgang til ubegrænset opladning. Jo længere du kører ud over de 40.000 km om året, desto bedre kan Clever One med ladeboks svare sig i forhold til at betale for det faktiske forbrug til strømmen.
Fælden, som mange danske elbilister falder i, er, at de synes, at 899 kr./md. lyder billigt i forhold til de brændstofomkostninger, de er vant til. Og samtidig er det nemt og bekvemt at have en fast pris at forholde sig til, ligesom man ikke skal tænke på prisstigninger, hvis ens kørselsbehov stiger.
Men for den bekvemmelighed betaler mange danskere alt for meget, for tal fra Statsministeriet viser, at danskerne i gennemsnit kun kører 15.000 km om året.
Clever One med egen ladeboks i hjemmet kan altså kun svare sig, hvis du har et enormt højt kørselsbehov, som langt overstiger det gennemsnitlige kørselsbehov.
At betale til Clever One med et gennemsnitligt kørselsforbrug svarer til at spilde 300 kr./md. på et dyrt mobilabonnement med fri data, selv om du med fordel kunne have valgt et mobilabonnement med eksempelvis 50 GB data per måned, der passer til dit forbrug, hos et lavprisselskab for kun 69 kr./md.
Se også: Hvilken ladeudbyder er bedst?
Hvis du ikke kan få egen ladeboks i hjemmet
Mange danskere kan ikke få installeret en ladeboks i husstanden – for eksempel hvis man bor i etagebolig. Her tilbyder Clever et Clever One-abonnement, der giver fri og ubegrænset opladning på alle Clevers offentlige opladere for 799 kr./md.
Det er dyrt at oplade elbilen på offentlige ladestandere – særligt lynladere, som i gennemsnit koster 3,7 kr./kWh. Hvis du er afhængig af at oplade elbilen på offentlige ladestandere, skal du kun oplade for samlet set cirka 215 kWh hos Clever i løbet af en måned, før du lader til en pris under gennemsnittet for lynladere på det danske marked. 215 kWh svarer til cirka 1.075 km kørsel på en måned – altså 12.900 km om året eller lidt under et gennemsnitligt kørselsforbrug.
Flere ladeudbydere tilbyder lynladning til 2,99 kr./kWh, og hvis det er prisen, som du vil holde Clevers faste pris på 799 kr./md. op imod, skal du køre mindst 16.000 km om året, før Clever One kan svare sig.
Hvis du kun benytter dig af normalladere (11 eller 22 kW), skal du køre endnu længere, før at Clever kan svare sig. Disse ladere koster flere steder 2,49 kr./kWh. Dermed skal du køre mindst 19.000 km om året, før Clever One kan svare sig.
Se også: Skal jeg vælge en 11 eller 22 kW ladeboks?
Hvis du kører i udlandet
Hvis du af og til eller med jævne mellem kører i udlandet, kan det være en grund til at retfærdiggøre de ekstra penge, som et Clever-abonnement koster.
Clever giver gratis opladning via Aral pulse i Tyskland og PoweredBy E.ON & Clever Drive i Norge og Sverige. Dertil får Clever One-kunder rabat på IONITY-ladere i hele Europa.
Det afhænger fuldstændig af den enkelte rejse, om besparelserne er nok til at modsvare merprisen, man måtte betale for at lade til fast pris hjemme i Danmark. Tager du blot elbilen til Sydeuropa én gang om året, anbefaler vi i stedet at vælge én måneds abonnement hos eksempelvis IONITY, men hvis du kan begrænse dig til de gratis ladere i udlandet via Clever, kan der være mange penge at spare.
Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Konklusion
Hvis du kan oplade elbilen derhjemme, kan det altså sjældent betale sig at vælge Clever. Vi anbefaler i stedet at betale for forbruget på samme måde, som du bruger den øvrige strøm i husstanden. Har du mulighed for at få afgiftsrefusion, anbefaler vi at tegne den billigst mulige serviceaftale og købe ladeboksen enten hos en billig ladeudbyder eller hos den billigste forhandler. Se priser på ladeløsninger med serviceaftale.
Hvis du ikke kan få opsat egen ladeboks, er Clever One en noget mere attraktiv ladeløsning. Fordi offentlige ladere er forholdsvis dyre, skal der ikke så meget til, før det godt kan svare sig at betale en fast pris på 899 kr./md. hos Clever.
Perspektivering
På Mobilsiden.dk kan du læse en udførlig guide til valg af ladeløsning for dig, der kan oplade elbilen i hjemmet. Her får du hjælp til at vælge det rette type ladeabonnement, den rette ladeudbyder og ikke mindst den rette ladeboks.