Hvor er stærekasserne placeret?
Antallet af stærekasser eller ATK-standere – altså politiets faste fartkameraer – vokser støt i Danmark. Nye placeringer bliver løbende tilføjet, og det kan derfor være svært at huske, hvor de står. Stærekasserne er sat op for at øge trafiksikkerheden, og det er bevist, at de bidrager til at sænke hastigheden, men mange bilister oplever dem som uventede fartfælder.
Her guider vi til, hvor politiets stærekasser befinder sig i Danmark lige nu.
Se alle placeringerne af politiets stærekasser
Her er en oversigt over, hvor du kan finde stærekasser i Danmark:
- Hjørring
- Aalborg
- Nykøbing Mors
- Aarhus
- Ringkøbing
- Esbjerg
- Odense
- Slagelse
- Nykøbing Falster
- Måløv
- Albertslund
- Mellem Bramming og Varde (kommer i 2027)
- Mellem Bramming og Ribe (kommer i 2027)
- Mellem Thisted og Fjerritslev (kommer i 2027)
- Mellem Aabybro og Fjerritslev (kommer i 2027)
- Mellem Herning og Varde (kommer i 2027)
- Mellem Randers og Grenaa (kommer i 2027)
- Mellem Holstebro og Ringkøbing (kommer i 2027)
- Mellem Esbjerg og Grindsted (kommer i 2027)
- Mellem Skive og Herning (kommer i 2027)
- Herning (kommer i 2027)
- Mellem Odense og Faaborg (kommer i 2027)
- Mellem Svendborg og Faaborg (kommer i 2027)
- Mellem Holbæk og Sorø (kommer i 2027)
- Mellem Frederikssund og Englerup (kommer i 2027)
- Mellem Nexø og Aakirkeby (kommer i 2027)
- Ved Nyborg (på vej)
- Ved Køge Bugt Motorvejen ved Vallensbæk (på vej)
- Ved Holbækmotorvejen ved Folehaven (på vej)
- Ved Vejlefjordbroen (på vej)
- Ved Motorring 3 (på vej)
Se alle stærekasser på kort
Du kan også se, hvor alle stærekasserne i Danmark er placeret på følgende kort:
Kortet opdateres løbende, efterhånden som nye stærekasser sættes op rundt om i landet.
Hvorfor kommer der stærekasser?
Der opsættes flere stærekasser i Danmark, fordi hastighed er en medvirkende faktor i cirka 27 procent af dødsulykkerne i Danmark.
Ifølge EU kan automatisk hastighedskontrol reducere antallet af ulykker med 15-20 procent, når kameraerne sidder på strækninger med mange hastighedsoverskridelser.
Desuden peger danske undersøgelser på, at stærekasser er placeret på vejstrækninger med høj risiko – altså hvor mange overskrider hastighedsgrænsen, og hvor der sker mange ulykker.
Formålet med stærekasser er altså både at forebygge ulykker, øge overholdelsen af hastighedsgrænserne og skabe større tryghed for trafikanter.