Brandfare: 75.000 batterier i Hyundai Kona elbiler skal udskiftes

Intet mindre end 75.680 Hyundai Kona elbiler, og 82.000 biler i alt, skal have udskiftes deres batteri over risiko for brandfare. Tilbagekaldelsen er den dyreste for elbiler nogensinde.

Brandfare: 75.000 batterier i Hyundai Kona elbiler skal udskiftes

“Det bliver ikke billigt, men det vigtigste er kundernes sikkerhed”, lyder det fra Hyundai, som nu må tilbage intet mindre end 82.000 elbiler, heriblandt 75.680 Hyundai Kona. En bil, som er blandt de mest populære elbiler i verden.

Læs også: Alle disse elbiler kommer til Europa i 2021

Tilbagekaldelsen kommer efter, at der har været 14 brande relateret til batterierne, som er produceret er en af verdens største kemikalievirksomheder, LG Chem. Selvom risikoen for at batterierne går i brand er meget lille, så tager bilproducenten ingen chancer. Og det er ikke første tilbagekaldelse for Hyundai-biler med disse batterier. Efter den første tilbagekaldelse blev softwaren opdateret med forbedret batteristyring, hvilket kun tillod opladning til 90 procent. Men nu er der sket det uheldige at en af de opdaterede biler er brudt i brand i Sydkorea.

Batterierne er nu blevet undersøgt nærmere, og det blev her fundet, at opdateringen forhindrede overopladning, men ikke løste problemet. Og dét problem er angiveligt “ringe justering i battericellen”, fastslået af Koreas transportministerium. Batterierne bliver stadig undersøgt. LG Chem afviser enhver skyld, men arbejder sammen med ministeriet for at finde årsagen til brandende.

Læs også: Softwarefejl: Mercedes må kalde over 1 mio. biler tilbage

Det bliver dyrt for Hyundai

Tilbagekaldelsen af de mange elbiler fra Hyundai vil komme til at koste omkring 900 millioner dollars. Det tyder på, at tilbagekaldelsen er den dyreste nogensinde for elbiler, og kommer på et meget dårligt tidspunkt for Hyundai. Hyundai har netop øget sit engagement over for elbiler med lanceringen af ​​den IONIQ 5. GM måtte for nylig tilbagekalde næsten 69.000 Bolt-elbiler for at identificere årsagerne til fem batterier brande mellem 2017 og 2019. Cellerne i disse køretøjer blev også lavet af LG Chem, og GM opdaterede ligeledes batterisoftwaren for at reducere opladningen til 90 procent.

Se også: Nyheder om elbiler og batterier