Hyundai Elexio: Ny SUV kan komme til Europa
I maj lancerede Hyundai elbilen Elexio: en mellemstor SUV udviklet til det kinesiske marked gennem joint venture-selskabet Beijing Hyundai sammen med BAIC.
Nu tyder noget dog på, at elbilen også kan finde vej til øvrige markeder såsom Europa. I hvert fald overvejer Hyundai i Australien at introducere elbilen. Det vidner om, at Hyundai formentlig har større ambitioner for elbilen end “kun” at sælge den i Kina. Vi har dog endnu ingen oplysninger om, hvorvidt den kommer til Europa eller ej – men alene det, at den overvejes i Australien indikerer, at Europa også kan blive en mulighed.
Overskrift
Hyundai Elexio adskiller sig fra den øvrige IONIQ-serie med et unikt design, der ser lidt anderledes end i de øvrige IONIQ-elbiler. Elexio har en minimalistisk front uden grill, en LED-bjælke mellem forlygterne, markerede hjulskærme, en mørk D-søjle og højt monterede baglygter med grafiske detaljer.
Indvendigt finder vi en meget minimalistisk kabine med hvidt indtræk og en ekstremt stor og bred infotainmentskærm, der strækker sig helt over til passagerområdet. Det er helt klart en kabine, der tiltaler kineserne. Fraværet af fysiske knapper i kabinen, som Hyundai ellers hævder at ville prioritere i kommende biler, er bemærkelsesværdigt.
Se også: Alle elbiler fra Hyundai
Lang rækkevidde – men langsom opladning
SUV’en bygger på samme E-GMP-platform som IONIQ-elbilerne og lover over 700 km rækkevidde efter den kinesiske CTLC-standard. Det svarer til cirka 620 km efter WLTP-standarden – altså lidt længere end den strømlinede IONIQ 6.
Den nye Hyundai-elbil understøtter opladning fra 30-80 procent på 27 minutter, hvilket er langt fra konkurrencedygtigt med de ladetider, som vi har set BYD, CATL og Zeekr præsentere. Hyundai Motor Group arbejder dog på egen batteriproduktion, hvilket tyder på mere fokus på at kunne levere konkurrencedygtige batterier og ladetider.
Hvor vi tidligere ingen indikationer havde på, at Elexio finder vej uden for Kina, har vi nu de første indikationer på, at det i hvert fald er en mulighed. Vi mener absolut, at Hyundai Elexio har et design og nogle kvaliteter, som vil gøre den aktuel uden i blandt andet Europa. Medier har tidligere spekuleret i, at Alexio kan blive solgt som IONIQ 4 uden for Kina, men det er altså endnu kun spekulationer.
Vi ved først i løbet af efteråret, hvad Hyundai Elexio koster i Kina. Prisen ventes at blive i omegnen af 140.000 kinesiske yuan.
Se også: Sammenlign SUV’er med hinanden
Kan Hyundai Elexio klare sig i Kina?
Hyundai Elexio er umiddelbart en SUV, som ikke ser ud til at gøre meget væsen af sig i et kinesisk elbilmarked, hvor specifikationerne ikke kan blive for vilde, og hvor designet ikke kan blive for minimalistisk og skærmene store nok.
Med den langsomme ladetid bliver det formentlig en udfordring at få kineserne overbevist om at vælge denne elbil frem for mange af de hjemlige elbiler, der kan lade meget, meget hurtigere.
Hyundai Elexio ligner dog umiddelbart en elbil, der kan klare sig fint uden for Kina. Selv om designet er en smule anderledes end de øvrige IONIQ-biler, er man ikke i tvivl om, at der er tale om en bil fra Hyundai – særligt på grund af de karakteristiske for- og baglygter.
Både i Kina, og hvis bilen en skønne dag skulle blive lanceret globalt som en IONIQ 4 eller lignende, er prisen meget afgørende. Særligt det kinesiske marked er enormt prisfølsomt, og dermed er en yderst attraktiv pris nødvendig, hvis Hyundai skal gøre sig forhåbninger om at være interessant i Kina.
Vi håber – men forventer ikke – at se Elexio uden for Kina en skønne dag.
Se også: Elbiler med hurtig opladning og lang rækkevidde
Alternativer til Hyundai Elexio
Hyundai Elexio er en SUV i mellemklassen – og dem der er rigtig mange af. Blandt de bedste SUV’er i mellemklassen finder vi elbiler som:
- Xpeng G6: Pris fra 299.990 kr. Bedømmelse: 90/100 (uovertruffen)
- Kia EV6: Pris fra 324.900 kr. Bedømmelse: 87/100 (fremragende)
- Hyundai Ioniq 5: Pris fra 289.995 kr. Bedømmelse: 85/100 (fremragende)