Hyundai Elexio: Ny elektrisk SUV bryder med IONIQ-navnet

Hyundai Elexio er en ny elbil fra Hyundai, som ikke ligner nogen anden IONIQ-elbil. SUV'en kommer indtil videre kun til salg i Kina, men kan måske blive solgt som IONIQ 4.

Hyundai Elexio: Ny elektrisk SUV bryder med IONIQ-navnet

Hyundai har i Kina lanceret elbilen Elexio: en mellemstor SUV udviklet specifikt til det kinesiske marked gennem joint venture-selskabet Beijing Hyundai sammen med BAIC.

Hyundai Elexio adskiller sig fra IONIQ-serien med et unikt design, der er noget anderledes end i de øvrige IONIQ-elbiler. Elexio har en minimalistisk front uden grill, en LED-bjælke mellem forlygterne, markerede hjulskærme, en mørk D-søjle og højt monterede baglygter med grafiske detaljer.

Vi ved endnu ikke, hvordan den ser ud indvendigt, men den har med al sandsynlighed et meget minimalistisk interiør med fokus på store skærme og et fravær af fysiske knapper – noget som Hyundai vil gøre anderledes uden for Kina.

Se også: Alle elbiler fra Hyundai

Lang rækkevidde – men langsom opladning

SUV’en bygger på samme E-GMP-platform som IONIQ-elbilerne og lover over 700 km rækkevidde efter den kinesiske CTLC-standard. Det svarer til cirka 620 km efter WLTP-standarden – altså lidt længere end den strømlinede IONIQ 6.

Den nye Hyundai-elbil understøtter opladning fra 30-80 procent på 27 minutter, hvilket er langt fra konkurrencedygtigt med de ladetider, som vi har set BYD, CATL og Zeekr præsentere. Hyundai Motor Group arbejder dog på egen batteriproduktion, hvilket tyder på mere fokus på at kunne levere konkurrencedygtige batterier og ladetider.

Det er tvivlsomt, om modellen kommer til andre markeder uden for Kina. Vi mener dog absolut, at den har et design og nogle kvaliteter, som vil gøre den aktuel uden for Kina. Medier har tidligere spekuleret i, at Alexio kan blive solgt som IONIQ 4 uden for Kina, men det er altså endnu kun spekulationer.

Vi ved heller endnu ikke, hvad Hyundai Elexio koster, eller hvornår den kommer til salg.

Se også: Sammenlign SUV’er med hinanden

Kan Hyundai Elexio klare sig i Kinas benhårde elbilmarked?

Hyundai Elexio er umiddelbart en SUV, som ikke ser ud til at gøre meget væsen af sig i et kinesisk elbilmarked, hvor specifikationerne ikke kan blive for vilde, og hvor designet ikke kan blive for minimalistisk og skærmene store nok.

Med den langsomme ladetid bliver det formentlig en udfordring at få kineserne overbevist om at vælge denne elbil frem for mange af de hjemlige elbiler, der kan lade meget, meget hurtigere.

Hyundai Elexio ligner dog umiddelbart en elbil, der kan klare sig fint uden for Kina. Selv om designet er anderledes end de øvrige IONIQ-biler, er man ikke i tvivl om, at der er tale om en bil fra Hyundai – særligt på grund af de karakteristiske for- og baglygter.

Både i Kina, og hvis bilen en skønne dag skulle blive lanceret globalt som en IONIQ 4 eller lignende, er prisen meget afgørende. Særligt det kinesiske marked er enormt prisfølsomt, og dermed er en yderst attraktiv pris nødvendig, hvis Hyundai skal gøre sig forhåbninger om at være interessant i Kina.

Vi håber – men forventer ikke – at se Elexio uden for Kina en skønne dag.

Se også: Elbiler med hurtig opladning og lang rækkevidde

Alternativer til Hyundai Elexio

Hyundai Elexio er en SUV i mellemklassen – og dem der er rigtig mange af. Blandt de bedste SUV’er i mellemklassen finder vi elbiler som:

  • Xpeng G6: Pris fra 299.990 kr. Bedømmelse: 90/100 (uovertruffen)
  • Kia EV6: Pris fra 324.900 kr. Bedømmelse: 87/100 (fremragende)
  • Hyundai Ioniq 5: Pris fra 289.995 kr. Bedømmelse: 85/100 (fremragende)