Hyundai: Farvel til store infotainmentskærme og goddag til knapper
I løbet af næste 2026 vil Hyundai introducere et helt nyt interiørdesign i deres biler, hvor der først og fremmest er fokus på sikkerhed i bilen.’
Se også: Sammenlign priser, specifikationer og kvalitet på elbiler
Den analoge bilkabine vender tilbage
Hyundai fortæller, at de vil lancere et bilcockpit med mindre infotainmentskærm og en mere enkel og brugervenlig software, som skal øge sikkerheden i bilen. Målet er at reducere distraktioner og få føreren til at holde øjnene på vejen og hænderne på rattet.
Som flere andre bilproducenter – blandt andet Volkswagen – bevæger Hyundai sig mod et mere analogt interiør med fysiske knapper til de vigtigste funktioner. Store skærme kan virke forstyrrende, så der arbejdes på en bedre balance mellem touch og knapper.
Skærmen skal stadig være der, men kun som et supplement til det fysiske. Det handler om at give føreren den nødvendige information uden at overvælde eller forstyrre.
Hyundai forventer, at hele bilbranchen i de kommende år vil skrue ned for skærmene og op for det enkle og intuitive design – især i modeller med fokus på køreoplevelse.
For Hyundai kan det også være forberedelser til nye krav fra Euro NCAP, som fra næste år vil straffe biler i deres sikkerhedstest, som gemmer de mest brugte funktioner i softwaren.
Bilerne skal dermed have fysiske genvejsknapper, hvis de skal opnå topkarakter i test af Euro NCAP.
Det står i stor kontrast til den moderne bilkabine, som specielt Tesla har været med til at præge, hvor knapperne er væk og store skærme har taget over.
Se også: Alle elbiler fra Hyundai
Perspektivering
Der er stor forskel på sikkerheden i biler. Er man på jagt efter en familiebil, så står sikkerhed sandsynligvis højt på ønskelisten. Herunder kan du se de sikreste elbiler, ifølge Euro NCAP.
Euro NCAP: Her er de sikreste elbiler i Danmark
Vi anbefaler:
Se alle SUV’er i Danmark
Elbiler fra Hyundai er blandt de bedste
Test og anmeldelser af elbiler
Hvilke elbiler er Bedst i Test?
Se priser på de billigste elbiler