Hyundai flytter virksomhedens ressourcer og fokus til elbiler
2022 bliver året, hvor Hyundai for alvor tager hul på det med elbiler. Hyundais topchef Jaehoon Chang slår i hvert fald fast, at fokus for mærkerne Hyundai og Genesis fremover skal være på el. Formentlig gælder det også for Kia-mærket, der er en separat del af Hyundai Motor Group.
Ifølge et nyligt interview med Automotive News har virksomheden fået styr på flere andre emner som kvalitetskontrol, design og udvidelse af crossover-linjen og vil nu “aggressivt” investere i elbiler.
13 nye elbiler inden 2030
Planen er at lancere 13 helt elektriske modeller inden 2030, herunder den allerede lancerede Hyundai Ioniq 5 og de kommende Hyundai Ioniq 6 og Hyundai Ioniq 7, selskabets SUV’er.
Disse tre elbiler er de første baseret på E-GMP-platformen, men nogle af de andre vil være baseret på en anden dedikeret BEV-platform, som blev antydet, men endnu ikke annonceret.
Se også: Årets bil i Danmark
Opjusterer salgsforventninger
Under alle omstændigheder er Hyundai/Genesis salgsmål af elbiler for 2022 220 000 eksemplar. Det er kan sammenlignes med de 140 000 elbiler, som bilproducenten har som mål at sælge i 2021.
Salgsmålet på Hyundai Motor Group-niveau er 1,7 millioner solgte elbiler i 2026, hvilket er en kraftig opjustering sammenlignet med det tidligere mål på 1 millioner solgt biler i 2025.
En interessant ting er, at den sydkoreanske producent vil standse investeringerne i udviklingen af nye forbrændingsmotorer for at reducere omkostningerne. Fokus skal være at investere alt lige fra nye batteriteknologier til produktionsbaser for eldrevne køretøjer.
Se også: Hvordan fungerer elbiler?