Kinesiske elbilmærker taber terræn i Europa
Kinesiske elbilproducenters høje vækst i Europa stoppede i 2024, efter EU introducerede forhøjet told på kinesiske elbiler. Et europæisk elbilmarked i tilbagegang gjorde det heller ikke nemmere for kineserne i 2024.
Kinesiske bilmærker som det SAIC-ejede MG, BYD og Xpeng oplevede i 2024 et fald på 3,5 procent i antal registrerede elbiler sammenlignet med i 2023. Det er det første årlige fald, siden de kinesiske bilmærker gjorde deres indtog i Europa i 2019. Set over hele 2024 har de kinesiske bilmærker en markedsandel på 8,5 procent, viser tal fra Dataforce.
EU’s nye toldsatser, der trådte i kraft i december, ramte især MG, som nu står over for over i alt 45 procent i toldafgifter. Ikke kun kineserne kæmper imod toldafgifterne – det samme gør Tesla og BMW, som får visse modeller produceret i Kina.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Perspektivering
De hævede toldsatser har vist sig som et effektivt våben fra EU’s side mod indtoget af billige elbiler fra Kina, der ifølge EU bliver ulovligt subsidieret af den kinesiske stat og undergraver den europæiske bilindustri.
Mobilsidens statistik over salget af elbiler i Danmark viser, at de kinesiske mærker kun har haft begrænset succes i Danmark. Bedst er det i 2024 gået for Xpeng, som er det 11. største elbilmærke i Danmark, mens BYD ligger lige efter på en 12. plads.
Nummer 15 indtages af svenske Polestar, som den kinesiske bilkoncern Geely ejer en stor andel af, og som får sine elbiler produceret i Kina.
Vi anbefaler:
Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Se priser på de billigste elbiler
Hvilke elbiler er Bedst i Test?
Find den bedste ladeboks og ladeløsning til din elbil