Mazdas nye sedan, EZ-6, kommer til Europa
I april annoncerede Mazda den elektriske sedan EZ-6, som var udviklet til det kinesiske marked i samarbejde med Chongqing Changan Automobile gennem det fælles joint-venture kaldet Changan Mazda, som siden 2012 har været Mazdas vej ind i det kinesiske marked.
Se også: Se alle elbiler fra Mazda
Kommer til Europa allerede dette efterår
Nu har Mazda i en noget overraskende udmelding oplyst, at EZ-6 også kommer til Europa. Ifølge Mazda bliver EZ-6 selskabets første ”rigtige globale” elbil, hvilket tyder på en verdensomspændende lancering.
Til en start vil Mazda EZ-6 blive lanceret i Kina og Europa i løbet af efteråret. Mazda i Danmark har endnu ikke meldt ud, om modellen kommer til Danmark, men vi kan næsten ikke forestille os andet, end at det bliver tilfældet. Mazda har i forvejen et bredt sortiment af biler i Danmark.
Selskabets eksisterende elbil, MX-30, sælges også allerede i Danmark, og med den store andel af nye solgte biler i Danmark, som er elbiler, vil det være tåbeligt ikke at bringe en elbil som EZ-6 til Danmark, hvis Mazda skal gøre sig nogle forhåbninger om at få en lille bid af elbilmarkedet.
Se også: Specifikationer, rygter og billeder af Mazda EZ-6
Mazda EZ-6 – et alternativ til Tesla Model 3
Mazda EZ-6 kommer til at erstatte den nuværende tredje generations benzin/dieseldrevne Mazda 6, som har eksisteret siden 2012. Godt nok ændrer drivlinjen sig markant, men Mazda skulle have forsøgt at bevare køreglæden – det, som Mazda kalder Jinba ittai – ved at lade eksperter fra producentens europæiske udviklings- og forskningscenter bidrage med den afsluttende fintuning af EZ-6.
Mazda EZ-6 er en sedan i mellemklassen, som er bygget på en elbilplatform kaldet EPA, som også bruges i Deepal SL03 – en sporty elektrisk sedan, som Changan står bag sammen med Huawei og CATL.
Vi ved endnu ikke meget om EZ-6. Vi ved dog, at den måler 4.921 mm i længden, 1.890 mm i bredden og 1.485 mm højden og har en akselafstand på 2.900 mm.
Dermed får den samme længde og bredde som en Volkswagen ID.7, og generelt kommer den til at skulle konkurrere med populære elektriske sedaner som Tesla Model 3, Polestar 2, BMW i4, BYD Seal, Xpeng P7 og Hyundai Ioniq 6. Alt efter Mazdas prissætning kan Volkswagen ID.7 også blive en konkurrent.
Vi ved også, at EZ-6 har en rækkevidde på 600 km efter den kinesiske CLTC-standard, som dog plejer at vise noget højere tal end WLTP-normen. Den vil være tilgængelig med en elmotor på bagakslen med 168 kW (218 hestekræfter), og så vil den – i hvert fald i Kina – også kunne fås i en ”range extender”-variant (REx), hvor en lille forbrændingsmotor kan forlænge elbilens rækkevidde. Altså en form for plugin-hybriddrivlinje, men hvor bilen først og fremmest er elbil.
Se også: Sammenlign alle elektriske sedaner
Mulig dansk pris på Mazda EZ-6
Mazda EZ-6 ventes at blive produceret i Kina, i og med det i høj grad er en Changan-elbil. Det kan dog betyde, at vi får en attraktiv pris at se, og så er der alligevel jokeren, som er EU’s toldstigning.
Biler produceret af Changan, som importeres i EU, er pålagt en toldstigning på 20,8 procent. Det vil formentlig stå i vejen for, at vi får en Mazda EZ-6 til en attraktiv pris at se i Europa.
Der er endnu ikke nogen kinesisk pris på Mazda EZ-6, men Deepal SL03, som EZ-6 er baseret på, koster fra 124.900 kinesiske yuan. EZ-6 er mere premium end SL03. Til sammenligning koster BYD Seal fra 212.800 kinesiske yuan og Xpeng P7 fra 223.900 yuan, så en pris omkring 350.000 til 400.000 kroner er nok ikke utænkeligt.
Vi anbefaler:
De billigste elbiler i Danmark
Disse elbiler kommer i 2024, 2025 og 2026