Ladeudbyder giver afgiftsrabat for elbilejere med solceller

Det er officielt slut med elafgiftsrefusion for elbilejere med solceller, hvilket har fået energiselskabet NRGi til at friste med en kompensation.

Ladeudbyder giver afgiftsrabat for elbilejere med solceller

Ny skatteregler betyder, at ladeudbydere ikke må refundere elafgift, hvis man har solceller. Men det er uretfærdigt, mener energiselskabet NRGi, der nu giver disse kunder kompensation.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

50 % kompensation til elbilejere med solceller

Flere ladeudbydere stoppede sidst i 2024 med at give elafgiftsrefusion til elbilejere med solceller i husstanden, fordi nye skatteregler ikke længere tillod det.

Energiselskabet NRGi mener ikke, at elbilejere skal være dårligere stillet end naboen, der ikke har solceller. NRGi skriver sådan i et opslag på Facebook:

“Det skal betale sig at gøre en forskel for den grønne omstilling – også for elbilejere, der har investeret i egne solceller. Desværre bliver de fanget i reglerne for elafgift”.

NRGi vil derfor give elbilejere med solceller på taget en afgiftsrabat. NRGi giver en kompensation til de kunder, der udgør 50 procent af det refusionsberettigede beløb.

Afgiftsrabatten giver indtil videre i hele 2025.

Energiselskabet giver også rabat til dem, der har ladeboks fra en anden udbyder, hvis man elaftale, serviceaftale og overskudsproduktionsaftale hos dem.

Her er de oplyste betingelser for serviceaftalen hos NRGi:

  • Serviceaftalen på ladeboks forudsætter, at du også har aftale på strøm og overskudsproduktion hos NRGi.
  • Gælder for solceller i afregningsgruppe 1-5.
  • Opladning med strøm fra elnettet.
  • Din ladeboks må maksimalt være 3 år gammel og skal være installeret af en autoriseret elinstallatør.
  • Ladeboksen skal være en type, vi accepterer, og med indbygget MID godkendt elmåler.
  • Kompensation udgør 50 % af det refusionsberettigede beløb. Satsen ændres pr. 1. januar 2025 og udløber pr. 31. december 2025.

Se også: Stor guide til opladning med ladeboks

Perspektivering

Rent teknisk er der intet, der forhindrer ladeudbydere i at afregne den strøm, der bruges til opladning af elbilen time for time, registrere mængden af strøm fra elnettet og beregne den elafgiftsrefusion, man er berettiget til.

Alligevel rammes mange danskere, der har bidraget til den grønne omstilling ved at installere solceller, nu af en ordning, der fjerner et af de oprindelige incitamenter for at opsætte solceller.

Energiselskabet NRGi frister med en midlertidig gulerod til solcelleejere med elbiler, men om der i fremtiden findes en bedre løsning, må tiden vise.

Vi anbefaler:
Kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026
Se priser på de billigste elbiler i Danmark
Test og anmeldelser af elbiler
Hvilke elbiler er Bedst i Test?