Elbiler kan ikke lynlade – hvem er skurken?
Har du en Peugeot e-3008, e-5008, Fiat Grande Panda eller Opel Grandland Electric, kan der ofte være problemer med at lynlade elbilen hos Clever, skriver Jyllands-Posten.
Ifølge den danske importør af bilerne ligger problemet ikke hos dem, men hos de ladestik, som Clever bruger.
”Vores (og fabrikkens) tekniske undersøgelser viser, at problemet ikke relaterer sig til bilerne, men i stedet til stikkene på nogle af ladekablerne, der har svært ved at skabe forbindelse med bilen, når de er slidte,” oplyser Hanne Langsig Sørensen, der er Head of Group PR hos Wismo Group, til avisen.
Se også: De bedste ladeudbydere
Clever er ikke synderen
Problemet handler formentlig ikke så meget om, at det specifikt skulle være Clevers lynladere, som giver problemer for Peugeot, Fiat, Opel mv. Clever anvender nemlig hyldevarer fra Alpitronic, som mange andre ladeudbydere også anvender. Vi kan i flæng nævne IONITY (til kommende 1.000 kW lynladere), E.ON, Q8, Shell, Norlys, Fastned, Circle K, Allego, Stella Energy og Uno-X.
Clever anvender dertil HPC-ladekabler fra firmaet Phoenix Contact, som er endnu en hyldevare. Det er præcis samme ladestik, som Q8, Allego og Fastned anvender i deres lynladere. Alle de øvrige ladeudbydere anvender desuden ladekabler og eller stik med et stort set identisk design.
Vi har kontaktet Clever, som hos Jyllands-Posten får skylden for, at Stellantis’ elbiler oplever lade-bøvl hos Clever:
“Vores leverandør af lynladestandere, Alpitronic – som også er bredt repræsenteret hos mange af vores konkurrenter – har analyseret forholdene, og intet peger på, at problemet er specifikt eller isoleret til Clever,” siger Jeppe Christensen , der er presseansvarlig hos Clever, og tilføjer:
“Mig bekendt er Stellantis og Alpitronic sat sammen for at finde en teknisk løsning, der sikrer en stabil lynladeoplevelse for de berørte kunder. Vi følger sagen tæt, indtil der er en varig løsning på plads.”
Skulle der være noget særligt, som kan gøre Clever medskyldig i problemerne, må det være, at Clevers ladenetværk er det mest brugte, og at Clevers ladestik derfor slides hurtigere end de andre ladeudbyderes.
For lav tolerance over for slid på CCS-ladestik?
Det tyder på, at Wismo mener, at skurken er disse HPC-ladestik, når de bliver slidte. Vi hører dog ikke om andre bilmærker, der har udfordringer ved at låse selv slidte ladestik fra Phoenix Contact.
Det får os til at pege pilen på bilfabrikken Stellantis, som står bag elbiler fra blandt andet Peugeot, Fiat og Opel – også selv om importøren siger det modsatte.
Vi mistænker, at Stellantis’ elbiler er mere følsomme over for slid i CCS-ladestikket og/eller har for lav tolerance over for bittesmå designforskelle i CCS-stik fra forskellige producenter – for eksempel fra Phoenix Contact, som Clever, Q8, Allego og Fastned bruger.
Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Sådan løser du problemet
Oplever du, at CCS-ladestikket ikke vil låse i din Peugeot, Citroën, Opel mv., kan du forsøge at løfte eller vrikke ladestikket let opad, mens du sætter det i bilens ladeport. Dette hjælper ofte låsemekanismen med at få ordentligt fat, så opladningen kan starte.
Det burde naturligvis ikke være nødvendigt, men det er en god og nem midlertidig løsning på et lille, irriterende problem, indtil der findes en ordentlig løsning.
Se også: Kort over alle ladestandere og ladestationer til elbiler i Danmark
Ikke eneste problem med Stellantis-elbiler
Udfordringerne med at lynlade Peugeot, Citroën, Fiat og Opel er blot et af flere store problemer, som planer Stellantis’ biler. Det mest kritiske problem er den indbyggede lader (on-board charger) i Stellantis’ elbiler, som lader til at have en meget høj fejlrate og pludselig står af. Det har været en meget dyr affære de danskere, der indtil tidligere i år har købt Stellantis-biler med en kort fabriksgaranti på kun 2 år.
Wismo kom også i store problemer tidligere i år efter at have markedsført Peugeot e-3008 og e-5008 med 8 års serviceaktiveret fabriksgaranti fra Stellantis, Allure Care, som viste sig ikke at omfatte Danmark, hvilket senere fik Wismo til at trække i land. Forbrugerombudsmanden vurderede i september, at der var tale om vildledende markedsføring og indskærpede reglerne over for Wismo.
Se også: Hvilke elbiler har flest fejl? Se dumpeprocent og de hyppigste fejl
Mere om lynladning
Der er stor forskel på kvaliteten af de forskellige ladeudbydere. Se de bedste ladeudbydere i Danmark.
Der er også stor forskel på, hvad det koster at lynlade elbilen hos de forskellige ladeudbydere. Se priser på lynladning.
I tvivl om, hvor du finder den nærmeste lynlader? Se et kort over alle lynladere.