Mercedes er første producent med selvkørende biler på Level-3 i USA

Mercedes-Benz lykkedes med at blive den første bilproducent, der når selvkørende Level-3-niveau i USA - det er et stort skridt på området.

Mercedes er første producent med selvkørende biler på Level-3 i USA

Ved CES tidligere i januar måned annoncerede Mercedes, at de ville blive den første bilproducent til at få en certificering af Level-3 førerassistentsystem fra SAE.

Torsdag blev det officielt, da bilproducenten bekræftede, at dets Drive Piot ADAS (automated driver assist system) nu lever op til kravene i Nevada Chapter 482A, der regulerer brugen af teknologien i selvkørende biler på gade og veje i den amerikanske stat.

Det betyder, at Drive Pilot er det eneste lovlige Level-3-system i USA for nuværende.

Præsident og CEO for Mercedes-Benz i USA, Dimitris Psillaskis, siger i en pressemeddelelse, at det er et meget stolt øjeblik for selskabet og kalder det for en ”monumental præstation at være den første bilvirksomhed, der er blevet certificeret for niveau 3 betinget automatiseret kørsel på det amerikanske marked.”

Se også: Test af elbiler

Kan klare alle aspekter af kørsel

Level-3-niveau defineres af National Highway Transportation Safety Administration (NHTSA), som at bilen kan klare ”alle aspekter af kørsel”, når systemet er slået til, men stadig skal have en fører, der er tilstrækkelig opmærksom til at kunne tage kontrollen, hvis det bliver nødvendigt.

Det er et stort skridt videre i forhold til Level-2-systemer som Teslas ”Full Self-Driving”, Fords Blue Cruise og GM’s Super Cruise. De er alle i bund og grund ekstra avancerede cruisekontroller, hvor føreren hele tiden skal være opmærksom under kørslen og typisk stadig have hænderne på eller i nærheden af rattet og være ansvarlig for det, ADAS foretager sig under kørslen.

Mercedes’ Drive Pilot-system kan ifølge producenten selv på motorvejsstrækninger, og hvor der er høj trafiktæthed, køre i tæt trafik ved hastigheder på op til 65 km/t, uden at føreren behøver at have hænderne på rattet.

Når systemet er slået til, kan det holde bilen på kørebanen, følge trafikkens flow, navigere til destinationer programmet ind i Nav-sytemet og kan tilmed reagere på uventede trafiksituationer og håndterer dem selvstændigt. Det kan gøres ved at bilen selv foretager undvigemanøvrer inden for vognbanen eller ved at foretage bremsemanøvrer.

Se også: Billig forsikring til elbiler

Har sensorer hele vejen om bilen

For at kunne alt dette benytter Drive Pilot-systemet en række sensorer placeret rundt omkring på bilen, inklusive visuelle kameraer, LiDAR-sensorer, radar- og ultralydssensorer samt mikrofoner, der lytter efter udrykningskøretøjer i nærheden.

Systemet sammenligner også data fra sensorerne omkring med data fra GPS’en for at vide præcis, hvor på vejen bilen befinder sig.