Mercedes kan genbruge 96 % af råmaterialer fra gamle batterier
Mercedes-Benz er i front med et nyt batterigenbrugsanlæg, der kan genvinde mere end 96 procent af materialer til genbrug i nye batterier.
Se også: Priser, bedømmelse og sammenligning af elbiler
Mercedes åbner europas første batterigenbrugsanlæg
Mercedes-Benz har netop åbnet Europas første batterigenbrugsanlæg med en innovativ proces, der ifølge bilproducenten muliggør en genbrugsgrad på mere end 96 procent. Materialer fra gamle batterier genbruges til helt nye batterier til nye Mercedes-elbiler.
Anlægget, der åbnede i Kuppenheim i det sydlige Tyskland, bruger en integreret mekanisk-hydrometallurgisk proces, der også kan behandle den såkaldte sorte masse, hvilket ifølge Mercedes gør dem til den første bilproducent, der lukker batteriets genbrugskredsløb med sit eget interne anlæg.
Anlægget, som har testet processen i mere end et år, genvinder værdifulde og knappe råmaterialer som litium, nikkel og kobolt, som virksomheden derefter planlægger at bruge i fremtidige elbiler.
Konceptet fungerer på den måde, at anlægget dækker alle trin fra shredding af batterimoduler til tørring og behandling af aktive batterimaterialer samt sortering og adskillelse af plast, kobber, aluminium og jern i “en kompleks flertrinsproces”, som det fremgår af pressemeddelelsen.
Den efterfølgende hydrometallurgiske proces er dedikeret til den sorte masse eller de aktive materialer, der udgør elektroderne i battericellerne. Kobolt, nikkel og litium udvindes individuelt i en kemisk proces i flere trin, men når processen er slut, er de klar og egnede til brug i produktionen af nye battericeller.
Mercedes-Benz’ nye batterigenbrugsanlæg har en årlig kapacitet på 2.500 tons. De genvundne materialer indgår i produktionen af mere end 50.000 batterimoduler til nye helelektriske Mercedes-Benz-modeller.
Se også: Nyeste test og anmeldelser af elbiler
Se også: Kommende elbiler i Danmark i 2024, 2025 og 2026
Mere miljøvenlige batterier til elbiler
Vil du allerede i dag vælge en elbil, der bruger et mere miljøvenligt batteri? Så kan du vælge at gå efter elbiler med de såkaldte LFP-batterier.
LFP-batterier indeholder nemlig ikke metaller som kobolt, nikkel og magnesium. LFP-batterier har andre fordele i forhold til NMC-batterier – de er nemlig både billigere og sikrere.
På vej er også de såkaldte solid-state batterier, der angiveligt kan reducere CO2-fodaftrykket fra et elbilbatteri betydeligt.
Se også: Guide til opladning med ladeboks
Vi anbefaler:
Se ifs tilbud på elbilforsikring