Mercedes kan opnå ekstrem rækkevidde med nyt batteri
ProLogium, Mercedes-Benz’ partner i solid-state batteriudvikling, viste ved Paris Auto Show en ny 100 procent siliciumoxidanode. Denne type batteri har større energitæthed, hvilket giver en længere rækkevidde. En prototype af et batteri med denne teknologi forventes klar i næste kvartal.
Se også: Mercedes sikrer elbilproduktionen med ny aftale
Et bedre elbilbatteri
Der er flere fordele ved denne nye type batteri til elbiler: Længere rækkevidde, bedre sikkerhed og ikke mindst er det billigere at producere.
ProLogiums ”verdenspræmiere” af en 100 procent siliciumoxidanode, vil øge energien i deres solid-state batterier med op til 295-300 Wh/kg, i kombination med andre fordele som lavere produktionsomkostninger og højere sikkerhed, end de nuværende brandbare batterier til el-biler.
Til sammenligning har Teslas 4680 batterier, som findes i Model Y en 300 Wh/kg energitæthed, mens CATLs kommende M3P-fosfatpakker til Model Y med standardrækkevidde har en energitæthed på 160 Wh/kg.
Det nye batteri skulle give en rækkevidde på op til 1.000 kilometer.
Silicium udgør normalt ikke mere end 10 % af anodekomponenterne i nuværende batterier, på grund af bekymringer om hævelse i batteriet, men ProLogiums kemi gør 100 % siliciumelektroden til en realitet. Desuden reduceres brugen af dyrt litium i dets faststofsammenkogt til et minimum, hvilket sænker de samlede produktionsomkostninger, når prototypebatterierne går ind i masseproduktionsstadiet.
Store gennembrud indenfor elbilbatteriteknologi
Der sker flere gennembrud indenfor solid-state batterier for tiden, inklusiv en fra NASA, der har en energitæthed på op til 500 Wh/Kg. CATL, verdens største producent af batterier til elbiler, har tidligere sagt om solid-state batterier, at de ikke vil være en realitet i elbiler før 2030. Men det tyder altså på, at vi får dem at se før da.
Se også: Nyheder om elbiler