MG S5: Ny elektrisk SUV skal erstattte MG ZS

MG er på vej med den nye elektriske SUV, MG S5, som er en direkte erstatning for den aldrende MG ZS fra 2017. Se billeder og specifikationer på MG S5.

MG S5: Ny elektrisk SUV skal erstattte MG ZS

Sidste måned dukkede en – på det tidspunkt – helt ukendt elbil op på de kinesiske myndigheders hjemmeside, hvor der offentliggøres nye biler, som er blevet godkendt til det kinesiske marked.

Det viste sig at være den kommende elektriske SUV, MG S5, som skal erstatte MG ZS, der første gang så dagens lys i 2017, og som fik et mindre facelift i 2019-2020.

MG S5 er ikke alene lige på trapperne i Kina. Den lader også til at være på vej i Europa, for den er nemlig spottet på vejene i Tjekkiet, skriver AutoWeek.

Se også: Se rygter og specifikationer på MG S5

Større – og nu med baghjulstræk

Gennem godkendelsen hos de kinesiske myndigheder ved vi allerede, hvordan MG S5 ser ud, og vi kender også til flere af dens specifikationer.

Hvor MG ZS ikke er bygget på en dedikeret elbilplatform, lader det til at være tilfældet med MG S5. Den deler nemlig flere tekniske ligheder med MG4, der bruger SAICs Modular Scalable Platform – en ren elbilplatform.

Til venstre: MG S5. Til højre: MG ZS. Foto: MIIT og MG

Ifølge oplysningerne fra de kinesiske myndigheder måler MG S5 4.476 mm i længden, 1.849 mm i bredden og 1.621 mm i højden. Det er 153 mm længere, 40 mm bredere og 21 mm lavere end MG ZS. Akselafstanden på 2.730 mm er forøget mærkbart med 149 mm i forhold til MG ZS.

MG S5 har en elmotor på bagakslen med en effekt på 125 kW (170 hk) – samme elmotor, som anvendes i MG4 Nordic Edition. I dag har MG ZS en 130 kW (177 hk) elmotor på forakslen, men mon ikke MG S5 også vil kunne fås med højere effekt?

MG S5 vil formentlig også dele batteripakke med MG4, så forvent at kunne vælge mellem 51 og 64 kWh. Om vi får et 77 kWh batteri at se som i MG4 Trophy Extended Range, er mere usikkert.

51 kWh-batteripakken vil være et LFP-batteri, mens det er mere usikkert, om 64 kWh-udgaven er LFP eller NCM. I hvert fald bliver batterierne produceret af CATL, forlyder det.

Se også: Se alle elbiler i Danmark fra MG

Nyt og mere moderne design

MG S5 fås med 17- og 18-tommer hjul. Ekstraudstyr omfatter et panoramatag og forskellige hjul og spejle. Vi kan se fra det indvendige spionbillede, at MG S5 har et lignende instrumentbræt i stil med det i MG 4. Der ses, hvad der formentlig er en 7 tommer LCD-førerskærm og en 10,3 tommer infotainmentskærm på instrumentbrættet.

Til venstre: MG S5. Til højre: MG ZS. Foto: MIIT og MG

Foran har MG S5 en klassisk X-form med slanke forlygter og et lavere luftindtag. Bunden har et splitgrill-design, der ligner det i MG Cyberster. En bølgelignende linje starter på frontvingen og bevæger sig mod bilens bagende. Bagtil er der en gennemgående baglygte og et overordnet stilrent udtryk.

Ladeporten sidder heller ikke længere foran som på MG ZS. Den har formentlig fået plads på venstre bagende ligesom i MG4.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

MG S5: Pris og lancering

MG S5 skulle komme til salg i Kina omkring udgangen af 2024. Det er højst sandsynligt, at MG S5 kommer tik at få et andet navn end MG S5 i Europa, da Audi næppe vil stille sig tilfredse med anvendelsen af det modelnavn.

I Europa kan den formentlig fortsætte med at hedde MG SZ, hvis den viser sig at erstatte den nuværende MG ZS, som alt peger på.

Vi forventer, at prisen vil ligge i samme leje som den nuværende MG ZS – altså i omegnen af 270.000 kroner. En lancering i Danmark sker nok ikke før i løbet af 2025.

Vi anbefaler:
Zaptec-ladeboks med serviceaftale
Disse elbiler kommer i 2024, 2025 og 2026
De billigste elbiler i Danmark lige nu