Nedsat elafgift vender op og ned på lademarkedet

Den nedsatte elafgift fra 72,7 til 0,8 øre per kWh i 2026 og 2027 kommer til at vende op og ned på markedet for ladeudbydere og ladeløsninger. Se hvad det betyder for dig som elbilist.

Nedsat elafgift vender op og ned på lademarkedet

Regeringens planer om nærmest at eliminere elafgiften i 2026 og 2027 rejser mange spørgsmål hos danske elbilister, der i dag har en ladeløsning hos en ladeudbyder.

Bliv klogere på, hvad den nedsatte elafgift betyder for dig som elbilist.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

Elafgift og ladeabonnement: Hvad betyder nedsat elafgift for mig?

Har du i dag et ladeabonnement til din ladeboks, og er du i tvivl om, hvad den nedsatte elafgift fra 72,7 øre til 0,8 øre i 2026 og 2027 betyder for dig?

Vi svarer her på nogle af de spørgsmål, der rejser sig hos danske elbilister med en ladeboks i hjemmet.

Er en serviceaftale nu overflødig?

Langt hen ad vejen bliver en serviceaftale overflødig i 2026 og 2027. Den altovervejende årsag til at vælge en serviceaftale har altid været at få elafgiften refunderet. I og med der kun er 0,8 øre elafgift tilbage, har ladeudbyderne så godt som intet incitament til at tilbyde en elafgiftsrefusionordning.

Forsvinder elafgiftsrefusion helt?

Det er endnu for tidligt at sige, men det er absolut det mest sandsynlige scenarie, at ladeudbyderne må gentænke deres ladeløsninger og udfase ordningen for elafgiftsrefusion.

Det giver ganske enkelt ikke mening at betale i gennemsnit 74 kr./md. for en serviceaftale for at få refunderet det, der svarer til 20 kr. i elafgift om måneden ved et gennemsnitligt kørselsforbrug på 15.000 km om året (3.000 kWh om året).

Bliver serviceaftalen til min ladeboks billigere?

I dag koster en serviceaftale i gennemsnit 74 kr./md. på tværs af de danske ladeudbydere. Ud over elafgiftsrefusionen, som vi formoder udfases i 2026 og 2027, betyder en serviceaftale også, at din ladeudbyder tager fuldt ansvar og risiko for ladeboksen, så længe den er koblet på serviceaftalen. Dermed kan du få dækket alle omkostninger til reparation eller udskiftning, hvis ladeboksen går i stykker.

Denne service vil de danske ladeudbydere formodentligt fortsætte med at tilbyde, men det bør være til en lavere pris end den gennemsnitlige pris på 74 kr./md. for en serviceaftale, da de ikke længere skal varetage administrationen af elafgiftsrefusion.

Hvor meget prisen på serviceaftaler falder, er endnu uvist.

Jeg har Clever One: Hvad betyder nedsat elafgift for mig?

Det er endnu for tidligt at sige, præcist hvad afgiftsnedsættelsen betyder for de mange Clever One-kunder. Administration og refusion af elafgiften har hidtil været en af de opgaver, som Clever hidtil har varetaget for kunder med egen ladeboks.

Clever vil med al sandsynlighed forsat tilbyde fri opladning til en fast pris. Prisen på Clever One med ladeboks bør falde, nu hvor elafgiften er mere eller mindre elimineret, men det er uvist, om prisen på Clever One med fri opladning på offentlige ladere bliver billigere af den årsag. Udbydere af offentlige opladere er allerede fritaget for elafgift.

Allerede nu ved vi dog, at man i 2026 og 2027 skal have et markant højere kørselsforbrug end tidligere for at retfærdiggøre den faste pris på 799 kr./md. for Clever One med ladeboks i hjemmet, da opladning helt uden et ladeabonnement nu bliver 71,9 øre/kWh billigere.

Har du i dag Clever One med ladeboks, skal du altså inden eller omkring årsskiftet kigge på dit kørselsforbrug og kraftigt overveje, om det kan svare sig at beholde Clever.

Bliver offentlige ladere billigere pga. nedsat elafgift?

Nej. De virksomheder, der driver offentlige ladere – herunder lynladere – er allerede fritaget for elafgift og vil derfor ikke opleve nogen besparelser ved, at elafgiften sænkes. Derfor bør det ikke rykke ved priserne på offentlig opladning.

Man kan dog godt forestille sig, at udbydere af offentlige opladere er nødt til at sænke priserne for at lokke elbilister til, nu hvor prisforskellen mellem hjemmeladning og offentlig opladning bliver endnu større. Ofte anvender man dog offentlige ladere, fordi man ikke har andre muligheder, og det vil ladeudbyderne naturligvis udnytte i det omfang, de kan.

Elafgift på 0,8 øre: Hvilken ladeløsning skal jeg vælge?

I 2026 og 2027 vil det klart billigste være at købe og eje sin ladeboks og måske slet ikke have nogen særlig ladeløsning. De mest populære ladebokse (Zaptec Go og Eease Home) kan købes for omkring 4.000 kr., men det kan gøres endnu billigere, hvis man køber en af de mange billigere modeller, der findes.

Hvis du tidligere har brugt penge på en serviceaftale og måske endda dertil har lejet din ladeboks hos en ladeudbyder, vil vi anbefale at købe ladeboksen fra ladeudbyderen (hvis muligt) eller købe en anden. Der er også et bredt udvalg af brugte ladebokse på DBA. Få en lokal autoriseret elektriker til at installere ladeboksen drop en serviceaftale.

Når den lage elafgift på 0,8 øre træder i kraft, bør du betale for strømmen på samme måde, som betaler for strømmen i den normale husstand, og spare de i gennemsnit 74 kr./md. på en unødvendig serviceaftale.

Der vil formentlig fortsat være ladeudbydere, som sælger serviceaftaler med henblik på at tilbyde support af specifikke ladebokse, men vi vurderer, at det langt hen ad vejen er unødvendigt. Der er to års reklamationsret på en ladeboks, som alligevel dækker fejl og mangler – og skulle uheldet ske, at den pludselig går i stykker, kan den udskiftes forholdsvis billigt.

Valg af elselskab er afgørende

I 2026 og 2027 vil mange ladeudbydere miste en vigtig del af deres forretningsgrundlag, når de ikke længere kan sælge serviceaftale med elafgiftsrefusion.

Vi forventer derfor, at elaftalen bliver det afgørende konkurrenceparamteter. Det bliver i 2026 og 2027 som udgangspunkt prisen på strømmen, som de kan differentiere sig på. Her bør du gå efter et elselskab eller en ladeudbyder, som allerhelst sælger strøm til spotpris – alternativt med så lavt et tillæg som muligt.

Dertil bør du også være opmærksom på, hvad abonnementsprisen på elaftalen er. Den har dog markant mindre betydning end tillægget på spotprisen. Hold også øje med eventuelle skjulte gebyrer.

Jeg lejer ladeboks: Hvad skal jeg gøre?

De ladeudbydere, der i dag udlejer ladebokse, kan og vil formentlig stadig fortsætte med at have en fin forretning i at udleje ladebokse. For danske elbilister giver det dog kun mening at leje en ladeboks, hvis du forventer at fraflytte adressen inden for få år. Leje af ladeboks giver ofte billig installation, og derfor kan der være meget at spare ved at leje en ladeboks for en kort stund. Men at betale leje for en ladeboks til evig tid er penge ud af vinduet.

Har du planer om at blive boende på din adresse i mange år, er det klart billigst selv at købe og eje ladeboksen og undgå unødvendige abonnementer/leje til en ladeudbyder. Og nu, hvor der i 2026 og 2027 ikke længere kan modtages elaftiftsrefusion, er der endnu mindre grund til at kombinere leje af en ladeboks med en serviceaftale.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Vi ved snart mere om den nedsatte elafgift

Nedsættelsen af elafgiften er en del af regeringens finanslovsforslag, og senest den 31. august bliver det fulde finanslovsforslag præsenteret.

Senere på året og frem mod 1. januar 2026 bliver vi meget klogere på alle detaljerne og ikke mindst hvordan de danske ladeudbydere tilpasser deres ladeløsninger til den ændrede elafgift.

Perspektivering

Er du i tvivl om, hvilken ladeaftale og ladeboks du skal vælge, og hvilken der er billigst? Få hjælp til at finde den rette ladeløsning til din elbil.

Vi anbefaler:
Se hvilke elbiler der klarer sig bedst i test
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Hvad koster Danmarks billigste elbil?