Nissan snyder dig for denne lækre SUV
Mens Nissan kæmper langt nede på de europæiske salgslister, er det japanske bilmærke på vej med SUV’en NX8 i Kina.
Med fokus på design, 800-volt teknologi og lynhurtig opladning udstiller den Nissans europæiske modeller.
Se også: Alle elbiler fra Nissan i Danmark
Nissan opper sig i Kina
Nissan er ikke nogen stor elbilproducent i Europa. Faktisk ligger det japanske bilmærke helt uden for top-25 i Europa i 1. halvår 2025, viser Mobilsidens statistikside.
I Kina har Nissan derimod fundet opskriften på elbiler, der lokker både med attraktivt design og specifikationer helt i top. Det sker, fordi Nissan – som de fleste andre bilmærker, der opererer i Kina – samarbejder med en kinesisk bilproducent for at have en chance på det ekstremt konkurrenceprægede kinesiske bilmarked.
Nissan samarbejder med den kinesiske bilgigant Donfeng, som også ejer Voyah, Nammi og også har joint-ventures i Kina med Honda og Renault. Nissan skabte tidligere i år overskrifter med lanceringen af sedanen Nissan N7, som er blevet taget godt imod af kineserne.
Se også: Sammenlign alle SUV’er
Nissan NX8: En teknologisk magtdemonstration
Nu følger Nissan og Dongfeng op med endnu en elbil, som vi her i Europa og Danmark desværre bliver snydt for. Mød SUV’en NX8, som er alt, hvad vi ville ønske, at Nissan var i Danmark.
SUV’en NX8 markerer et kvantespring for Nissan, idet den er bygget på en avanceret 800 volt platform med et CATL-batteri, der understøtter lynhurtig 5C-opladning. Det betyder, at bilen teknologisk set efterlader Nissans nuværende europæiske elbiler i støvet.
Nissan NX8 er spækket med high-end teknologi, herunder integreret LiDAR, der muliggør avanceret selvkørende navigation i både byer og på motorveje. Designet er ligeledes i særklasse med en 2,4 meter bred lysstribe foran og OLED-baglygter med over 2.000 individuelle enheder, der kan tilpasses.
Med en længde på knap 4,9 meter og en akselafstand på 2,9 meter tilbyder Nissan NX8 masser af plads og luksus.
Elbilen er endnu ikke lanceret officielt i Kina, men er blevet afsløret gennem de kinesiske godkendelsesmyndigheder. Den kommer også som EREV ud over ren elbil (BEV).
Se også: Se alle elbiler i mellemklassen
Bilmærkerne snyder dig for de bedste elbiler
Det er en besk eftersmag, man sidder med som europæisk forbruger, når man ser Nissan NX8. Mens vi i Europa må nøjes med ældre platforme og langsommere opladning, ruller Nissan deres mest innovative teknologi ud i Kina.
Nissan NX8 vidner om, hvad Nissan rent faktisk formår, når de kombinerer deres arv med moderne kinesisk software og batteriteknologi i samarbejde med en bilproducent, der forstår det kinesiske marked.

Desværre er Nissan ikke alene om denne strategi. Vi ser i øjeblikket en tendens, hvor bilproducenter som Honda, Toyota, Volkswagen og Audi lancerer teknologiske perler på det kinesiske marked, som er lysår foran de modeller, de tilbyder os her hjemme i Europa. Det er en skam, at vi europæiske bilister bliver snydt for den fremtid, som bilmærkerne ellers beviser, at de sagtens kan bygge.
Vi anbefaler:
Priser på de billigste elbiler i Danmark
Test og anmeldelser af elbiler
Vores guide til bedste ladeboks til elbiler
Alle elbiler i Danmark rangeret efter pris

