Nu kan du importere elbiler fra Kina
Der findes hundredvis af kinesiske elbiler, men kun en brøkdel af dem er til salg i Danmark. Nu kan du selv købe alle de mange spændende elbiler til kinesiske priser og importere dem til Danmark.
Det lyder næsten for godt til at være sandt, men selv om det rent faktisk er muligt, er der mange gode grunde til ikke at begive sig ud i et kinesisk importeventyr.
Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Køb kinesiske elbiler direkte fra Kina
Det er virksomheden EV Marketplace, som opererer i både Kina og Tjekkiet, der gør det muligt for europæere at importere en kinesisk elbil til Danmark.
Normalt håndterer sådanne virksomheder et stort antal biler ad gangen, men EV Marketplace tillader nu, at privatpersoner køber helt ned til én elbil fra Kina og importerer den til Europa gennem dem.
Selskabet hjælper med at bestille bilen hos kinesiske forhandlere, ordne transporten og få den homologeret til EU-standarder. Homologisering er den tekniske godkendelse, der kræves for, at en bil må registreres og lovligt køre på vejene i EU. Det koster cirka 16.000 kr.
Dermed kan man som privatperson i Europa købe alle de smarte, højteknologiske kinesiske elbiler, som ellers ikke sælges på det europæiske marked. Det gælder elbiler som Xiaomi SU7, Xpeng Mona M03, AVATR 11 og Volkswagen ID.6 CROZZ.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Mange grunde til ikke at importere elbil fra Kina
Umiddelbart lyder det jo meget fristende at kunne købe kinesiske elbiler til kinesiske priser og sågar kunne køre i dem lovligt i EU, men der er mange temmelig tungtvejende årsager til, at vi ikke kan anbefale at prøve lykken.
Først og fremmest rammes elbilerne af en høj EU-straftold på op til 45,3 procent, som sammen med dansk moms, transport, homologisering og dansk registreringsafgift gør prisen langt højere end den oprindelige (og meget fristende) købspris.
Dernæst er de kinesiske elbiler ikke tilpasset det europæiske marked. Elbilerne anvender det kinesiske GB/T-ladestik, som ikke passer til hverken normalladere med Type 2-stik eller lynladere med CCS-stik. Det kan man dog komme uden om via en adapter, men det er ikke en løsning, vi kan anbefale.
Et lige så stort problem er, at infotainmentsystemet er ofte kun på kinesisk og integreret med kinesiske online-tjenester. Hertil kommer store praktiske udfordringer med service og reservedele, da der ikke findes autoriserede værksteder eller et originalt reservedelsnetværk i Europa på mange af de kinesiske elbiler.
Elbiler, der importeres fra Kina, har heller ikke nogen gyldig garanti uden for Kina, hvilket gør risikoen for dyre reparationer markant højere.
Alt i alt kan et privat importeventyr ende med at blive både besværlig, dyr og risikabel affære – selv om det spændende modeludvalg, som skiller sig voldsomt ud fra de elbiler, der normalt kan købes i Europa, måske frister.
Se også: Disse elbiler er Bedst i Test
Perspektivering
Overvejer du at købe en kinesisk elbil, er der efterhånden en del mærker at vælge mellem: Xpeng, Zeekr, BYD, Aiways, Hongqi, JAC, MG, NIO, Omoda og Voyah.
De fleste kinesiske elbilmærker har begrænset eller slet ingen succes i Danmark, fordi danskerne ikke gider købe kinesiske elbiler. Kun få mærker, især Xpeng, nyder stor succes i Danmark.
På Elbilmatch kan du sammenligne specifikationer og priser på alle elbiler i Danmark, så du nemmere kan finde den elbil, der passer til dine behov.
Vi anbefaler:
Se priser på de billigste elbiler
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027