Nyt selvstændigt elbilmærke på vej fra Sony og Honda
Elektronikgiganten Sony og bilproducenten Honda har tidligere afsløret spændende planer om, at de vil til at lave elbiler sammen. Til formålet opretter de to virksomheder et nyt selvstændigt selskab og dermed et helt nyt elbilmærke.
Kenichiro Yoshida, administrerende direktør hos Sony, har forleden udtalt, at det nye elbilmærke skal opbygges under et selvstændigt selskab, og dermed gøres uafhængigt af Sony og Honda. Samtidig fremlagde han endda idéen om, at det uafhængige selskab en dag skulle børsnoteres eller måske sælge en andel af det til tredjeparter.
Læs også: Xiaomi grundlægger firma for elbiler
Fokuserer på det de gør bedst
Det er meget lidt vi ved om det nye elbilmærke, som Sony og Honda skal stå bag. Vi ved dog at de to virksomheder vil have fokus på det, som de hver især gør bedst. Det vil sige, at Sony vil fokusere på mobilitetsaspektet af elbiler og tilføjede, at elbiler vil blive mere forbundet. Honda vil have fokus på at bygge selve elbilen.
Honda har i mellemtiden lovet, at de fra 2040 vil være fuldt elektriske. Det nuværende mål er at kunne tilbyde 30 nye elbilmodeller i 2030.
Sony har tidligere fremvist to konceptbiler, Vision-S 01 og 02, som måske kunne give os et indtryk af, hvad vi kan forvente os af en elbil fra de to partnere.
Vision-S 02, det seneste koncept, byder på avanceret teknologi som CMOS- og liDAR-sensorer og kameraer, udstyret med kunstig intelligens, der skal gøre livet i trafikken mere sikker for alle. Den elektriske Vision-S 02 SUV er udstyret med to elektriske motorer, som hver især producerer 268 hk, altså sammenlagt 536 hk.
Android ombord?
Man kunne sagtens forestille sig, at Sonys og Hondas elbilmærke vil gøre brug af Googles software til biler, Android Automotive. Sony har et godt samarbejde med Google og har stort kendskab til Android.
Derudover har Honda tidligere afsløret, at de fremover vil benytte Android Automotive. Ikke at bruge det i deres fælles elbilmærke vil virke underligt.
Se konceptvideoen af Sony Vision-S 02 øverst i artiklen.
Se også: Test af elbiler