Nyt kalium-ion-batteri kan revolutionere elbilers levetid
Danskerne er langsomt, men sikkert, ved at få øjnene op for de mange fordele ved elbiler. Elbiler er dog fuldstændig afhængige af batterier, og som teknologien ser ud lige nu, bliver batterierne desværre gradvist slidt med tiden.
Men i Texas i USA mener batteriteknologivirksomheden Group1 at være på vej til at løse dette problem. Selskabet har udviklet en ny type højvoltsbatteri, som ikke anvender litium, men derimod grundstoffet kalium. Ja, det er det mineral, som bananer er en god kilde til.
Det nye kalium-ion-batteri skulle være ganske overlegent i forhold til eksisterende litium-ion-batterier og har potentiale til at revolutionere elbilen.
Se også: Sammenlign elbiler på specifikationer og kvaliteter
Overgår nuværende batteriteknologier på de fleste punkter
Group1’s gennembrud handler først og fremmest om, at de nu kan lave batterier med en energitæthed, der er lige så god som nutidens udbredte litiumbatterier. Det betragtes samtidig som en stor milepæl, at selskabet som de første i verden kan levere batteritypen i 18650-format, som ofte bruges i forbrugerelektronik og højvoltsbatterier til elbiler.
Fordelene ved kalium-ion-batterier skulle være mange, men den største forbedring i forhold til nutidens litium-ion-batterier er, at de kan klare mange flere opladningscyklusser, før de mister en betydelig mængde kapacitet.
I praksis betyder det, at en ældre elbil med kalium-ion-batteri vil have stort set samme rækkevidde, som da den var ny – i hvert fald sammenlignet med i dag. Dermed kan det blive et endegyldigt farvel til bekymringer om brugte elbilers batterihelbred.
Højtvoltsbatterierne er også en af de dyreste dele i de fleste elbiler. Derfor er det en komponent, som man ikke ønsker at skulle skifte, medmindre man er nødt til det. Med kalium-ion-batterier forsvinder bekymringen om batteridegradering altså mere eller mindre.
Se også: Test og anmeldelser af elbilers rækkevidde og opladning
Oplader hurtigere og er mere tilgængeligt
Den lange holdbarhed er langt fra kaliums eneste fordel som batterikomponent. For det første er det et af jordens mest almindelige grundstoffer. Omkring 2,4 procent af jordskorpen består af kalium.
Det lyder måske ikke af meget, men det er værd at huske på, at det tilsvarende tal for litium er omkring 0,002 procent. Der er med andre ord mere end nok kalium til rådighed til at dække verdens voksende behov for batterier.
Kalium er også tilgængeligt i langt flere lande, end litium er, hvilket kan være med til at demokratisere adgangen til ny teknologi og sænke priserne.
Derudover vil batterierne også oplades betydeligt hurtigere, fungere bedre i kolde temperaturer og være mere sikre at bruge.
Alt i alt lyder det jo som om, at kalium-ion-batterier er nærmest fejlfrie. Den eneste mangel lader til at være energitætheden, som ”kun” er på niveau med litium-ion-batterier og natrium-ion-batterier. På alle andre parametre ser kalium-ion-batteriet ud til at være overlegent.
Se også: Disse elbiler er Bedst i Test
Kalium-ion-batterier kan hurtigt finde vej til elbiler
Ifølge Group1 vil det for batteriproducenterne ikke være nogen større opgave at skifte fra litium til kalium i produktionen. Group1 hævder, at deres KIB-teknologi er kompatibel med eksisterende produktionsprocesser for litium-ion-batterier.
Der bør heller ikke være nogen særlige hindringer for, at teknologien ret hurtigt kan ses på vejene rundt om i verden. Faktisk oplyser Group1, at de allerede er begyndt at distribuere prototyper til batteriproducenter over hele verden.
Ifølge producenternes egne prognoser vil vejen til et færdigt produkt være kort, men det har vi hørt om nye batteriteknologier mange gange før, så vi må tage påstanden med et gran salt. Spændende ser det i hvert fald ud.
Der er også planer om at bruge teknologien i andre elektroniske apparater som f.eks. mobiltelefoner og computere. Indtil videre ser det dog ud til, at der er et stykke vej endnu, før vi når dertil.
Vi anbefaler:
Se hvilke elbiler der kommer i 2024, 2025 og 2026
Her er de billigste elbiler i Danmark