Derfor halter Peugeot efter på elbiler

Peugeot fortæller nu selv, hvorfor de halter efter konkurrenter som Volkswagen og Skoda på elbiler - men kommer kun med en del af forklaringen.

Derfor halter Peugeot efter på elbiler

Peugeot forklarer nu selv, hvorfor de halter efter konkurrenterne på elbiler i Europa.

De har en pointe, men sandheden er, at der er flere årsager – læs både Peugeots egen forklaring og hvordan de vil øge salget af elbiler.

Se også: Se alle elbiler fra Peugeot

Peugeot halter efter rivaler på elbiler

Peugeot har solgt 560.000 biler i Europa i årets første otte måneder, men kun 15 procent af dem var elbiler.

Ifølge Peugeots salgschef, Jérôme Favey, skyldes det dels, at mærket står stærkest i lande som Frankrig, Spanien og Italien, hvor elbilsalget går langsommere.

I store elbilmarkeder som Tyskland, Storbritannien, Norge og Danmark er det i stedet Volkswagen, Skoda og andre mærker, der dominerer.

Peugeot erkender også, at de er udfordret på priserne og giver forklaringen, at det er fordi mærket endnu ikke bruger Stellantis’ billigere Smart Car-platform, som for eksempel Citroën e-C3 er bygget på.

Se også: Her er de bedste elbiler af typen SUV

Peugeot tør ikke satse nok på elbiler

Efter vores vurdering halter Peugeot også efter konkurrenterne af flere grunde.

Først og fremmest skyder de med spredehagl ved at satse på benzin, hybrid og elbiler på samme platforme. Resultatet er elbiler, der ganske enkelt ikke er lige så gode som konkurrenternes, fordi de ikke kan udnytte fordele ved en 100 % elbilplatform.

Samtidig ligger priserne ofte højere end hos rivalerne, hvilket er noget hvor Peugeot nu begynder at stramme op – på både kontantkøb og leasing.

Men hermed dukker et andet problem op, hvor Peugeots elbiler teknologisk ikke er stærke nok til at skille sig ud på markedet og se attraktive ud i forbrugernes øjne.

Teknologisk er de også bagefter, både når det gælder opladningshastighed og infotainmentsystemer.

Hertil kommer, at Peugeot tidligere har haft dårligere garanti og kortere rækkevidde. Det har de nu rettet op på, så de endelig kan matche konkurrenterne.

Som forbruger er der ganske enkelt ikke nok grunde til at vælge en elbil fra Peugeot, medmindre du falder over et helt exceptionelt godt tilbud.

Se også: Billigste elbiler med plads til 7 personer

Perspektivering

Peugeot mest solgte elbil i Danmark er den store 7-personers SUV E-5008, som indtil videre har indtaget en 34. plads med 524 solgte biler. Til sammenligning er Skoda Elroq den mest populære med 4.172 solgte biler.

Her kan du se mest populære og nyeste elbiler i Danmark lige nu.

Vi anbefaler:
Se alle elektriske bybiler
Test og anmeldelser af elbiler
Hvilke elbiler er Bedst i Test?
Se priser på de billigste elbiler
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027