Så meget bedre bliver fremtidens elbiler
Udviklingen af elbiler går rasende stærkt. Vi står på tærsklen til en revolution, hvor bilen ikke bare transporterer os, men sågar tjener penge, lader sig selv op og kører længere end nogensinde.
Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Disse teknologier gør fremtidens elbiler bedre
Her er fem teknologier, der gør fremtidens elbiler markant bedre.
1. Vehicle-to-Grid (V2G) gør din elbil til en sparegris
Vehicle-to-grid (V2G), som er en form for tovejsopladning, gør det muligt at sende strøm fra bilens batteri tilbage til elnettet, når prisen er høj, og lade batteriet op igen, når strømmen er billig.
Det kan spare elbilister op mod 4.000 kr. om året, viser forsøg fra energiselskabet Vattenfall. Samtidig kan tusindvis af tilkoblede elbiler stabilisere det danske elnet under spidsbelastning og bidrage til lavere elbiler for alle danskere.
Når standarderne til teknologien er helt på plads hos alle parter (bilproducenter, elselskaber, ladeboksproducenter og Energinet), forvandles elbilen i indkørslen til et aktiv, der tjener penge i indkørslen. Det vil gøre elbiler endnu mere attraktive, end de allerede er.
Se også: Alle elbiler med vehicle-to-grid (V2G)
2. Solid state-batterier dræber al rækkeviddeangst
Solid state-batterier er den hellige gral inden for batteriteknologi og udskifter den flydende elektrolyt med en elektrolyt i fast form.
Det giver højere energitæthed, øget sikkerhed mod brand og stabil ydelse i al slags vejr.

Mercedes-Benz har allerede vist en prototype, der kørte 1.205 km på én opladning, hvilket reelt fjerner alle rester af rækkeviddeangst.
Teknologien lander i de første dyre elbiler omkring 2026/2027, før den siver ned i billigere modeller.
Se også: Hvad er solid state-batterier? Se fordele og ulemper
3. Små motorer i hjulene overflødiggør bremserne
Ved at flytte elmotoren direkte ud i hjulene sparer man vægt og frigiver enorm plads i kabinen. Tyske DeepDrive tester teknologien med BMW og Volkswagen, og Donut Lab og Renault arbejder hver især også med de små elmotorer.
Teknologien kan gøre elbiler op til 20 procent mere energieffektive og endda overflødiggøre mekaniske bremser, da motoren bremser med en kraftig rekupertion via magnetisme.
Vi forventer at se flere prototyper på teknologien i 2026, og i 2027 leveres de første elbiler med motorer indbygget i hjulene.
Se også: Motor i hjulene er næste store fremskridt for elbiler
4. Trådløs opladning: Elbilerne oplader helt selv
Fra 2026 bliver trådløs opladning et reelt alternativ til kablet opladning. Via induktion lader elbilen automatisk, når den parkeres over en plade i jorden, og dermed er det slut med at rode med ladekabel, hver gang elbilen skal oplades. Opladningen sker helt automatisk, når man holder over ladepladen.

Porsche har allerede introduceret teknologien i den nye Cayenne Electric, og bilproducenter som Audi og Nissan arbejder sammen i “Matrix Charging Interest Group” på en fælles trådløs ladestandard. Det sikrer, at alle biler kan bruge de samme ladeplader i fremtiden.
Se også: Porsches trådløse ladesystem er dyrt, men genialt
5. Softwaredefinerede biler bliver bedre med tiden
Hvor biler traditionelt forbliver, som de var, da man købte dem, er såkaldte softwaredefinerede biler (SDV) ved at vinde indpas. De bliver løbende bedre via trådløse softwareopdateringer (OTA).
Tesla har længe været i front, men nu følger giganter som Volkswagen trop, bl.a. via et samarbejde med Rivian. Det betyder, at din bil over tid kan få længere rækkevidde, hurtigere opladning og nye funktioner uden at skulle forbi et værksted.
Slut med fesne opdateringer, der kun forbedrer navigationens kortdata. Fremover giver opdateringerne reel værdi til bilens køretekniske funktionalitet.
Vi anbefaler:
Test og anmeldelser af elbiler
Disse elbiler er Bedst i Test
Se priser på de billigste elbiler
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027


