Sådan klarer Kinas industri for elbiler sig under ny Covid-bølge

Kina er ramt af en ny voldsom omgang corona-smitte efter justering af coronakrav, men det påvirker næsten ikke bilindustrien i landet, lyder det i analyse.

Sådan klarer Kinas industri for elbiler sig under ny Covid-bølge

Tidligere på måneden slækkede Kina kraftigt på Covid-reglerne med en stor bølge af infektioner som resultat, hvilket igen betød store udfordringer på den industrielle produktion i landet.

Man kan derfor spørge sig selv, hvordan det går med bilindustrien i Kina midt i alt dette med en ny bølge COVID 19 – og for os her på mobilsiden.dk er det særligt udviklingen for elbiler, vi interesserer os for. Den kinesiske investeringsbank CICC har tegnet et billede af situationen lige nu i Kina.

Se også: Forsikringer til elbiler

Markedet bekymret for corona-situationen i Kina

“Markedet har på det seneste været bekymret for virkningen af Kinas Covid-politiske tilpasning af efterspørgslen og udbuddet af elbiler. Vi mener, at den overordnede virkning er begrænset,” lyder det fra CICC i et notat forleden.

Når det kommer til efterspørgsel, har december måneds covid-smitte haft en vis betydning for salget af elbiler, primært koblet til kundebesøg i butikkerne, lyder det i notatet.

Se også: Videoer med test af elbiler

Ordrebøgerne er fyldt op

Derudover er også sælgere blevet smittet, noget der kan forhindre nye ordrer i at bliver ført ud i livet. “Vi mener dog, at almindelige bilvirksomheder som BYD, NIO og Li Auto har et vist niveau af ordrebeholdning”.

BYD har tre måneders lagerbestillinger, mens Nio, Li Auto og Tesla har mere end en måneds lagerbestillinger, vurderer CICC og tilføjede, at de mere etablerede bilproducenter har ordrer, så salget ind i januar og februar eller tilmed hele første kvartal af 2023 er sikret.

Fra februar eller marts 2023 forventes eftervirkningerne af Covid-smitten at aftage betydeligt, og ordrebogen hos bilproducenterne forventes ifølge CICC gradvist at vende tilbage til normalen.