Sådan undgår du rust på elbilens bremser
I takt med at elbiler bliver mere udbredte på de danske veje, oplever mange elbilister rust på bremserne – selv på nye biler.
Det skyldes, at de mekaniske bremser sjældent bruges – se hvordan du undgår rust på elbilens bremser.
Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Hvorfor ruster bremserne på elbiler?
Mange elbilister bliver overraskede, når bremserne ruster – ofte på helt nye elbiler. Årsagen er dog simpel.
Elbiler bremser for det meste med elmotoren og ikke bremserne – det kaldes regenerativ bremsning. Når du slipper speederen eller trykker let på bremsen i en elbil, skifter elmotoren funktion og bliver til en generator. I stedet for at bruge strøm fra batteriet, bruger den bilens bevægelse til at producere elektricitet, som sendes tilbage i batteriet. Det får bilen til at bremse naturligt ned, samtidig med at du genvinder energi – derfor kaldes det regenerativ bremsning.
Regenerativ bremsning sparer strøm, men betyder, at de mekaniske bremser næsten aldrig bliver brugt. Dermed risikerer man, at der dannes rust på bremseskiverne.
Hvis rustdannelsen ikke fjernes i tide, vil du opleve, at elbilen støjer og ryster ved nedbremsninger, ligesom bremselængden kan blive forværret. Er rustdannelsen slem, kræver det nye bremser, som koster adskillige tusinde kroner alt efter bilmodel.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Sådan undgår du rust på elbilens bremser
Du kan nemt forebygge rustdannelse på elbilens bremser. Her får du fire effektive tips til at holde elbilens bremser rene og sikre.
Se også: Disse elbiler er Bedst i Test
1. Brug bremserne – især på motorvejen
Lav en kraftig opbremsning en gang imellem – for eksempel på en tom motorvejsfrakørsel. Brems hårdt ned fra cirka 80 km/t til stilstand for at rense bremseskiverne for overfladerust. Tjek dog altid trafikken bag dig først. Du skal ikke lave en decideret katastrofeopbremsning, men blot bremse godt til.
Sørg for at bruge bremserne en gang om ugen, så du undgår rustdannelse.
Se også: Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
2. Slå regenerativ bremsning midlertidigt fra
De fleste elbiler har en indstilling, hvor du kan skrue ned for eller helt slå den regenerative bremsning fra.
Hvis du slår regenerativ bremsning fra, bruger elbilen de hydrauliske bremser frem for elmotorens bremseeffekt, når du træder på bremsen. Dermed får du renset bremseskiverne automatisk ved almindelig kørsel.
Er du i tvivl, om du kan indstille mængden af regenerativ bremsning i din elbil, bør du tjekke bilens instruktionsbog eller spørge forhandleren, hvor bilen er købt.
Se også: Billigste elbiler i Danmark
3. Oplad elbilens batteri til 100 %
Når batteriet er fuldt opladet, kan elbilen ikke regenerere energi, og derfor er den nødt til at bruge de mekaniske bremser. Det er en nem måde at få brugt bilens bremser på, uden du tænker over det.
Se også: Guides om elbiler
4. Få bremserne serviceret årligt
Et årligt bremsetjek er vigtigt, da mange af bilproducenternes foreskrevne serviceeftersyn ikke inkluderer adskillelse og smøring af bremserne.
Bed derfor værkstedet eksplicit om at rense og smøre glidebolte og klodser, da bremsesystemet ellers kan sætte sig fast.
Se også: Se elbilers serviceinterval og pris på serviceeftersyn
Perspektivering
Der findes i dag mere end 150 forskellige elbiler i Danmark. Overvejer du elbil, men er du i tvivl om, hvilken du skala vælge?
Lad os hjælpe dig med at finde den rette elbil. På Elbilmatch kan du sammenligne alle elbiler på pris og kvalitet.