Samsung satser stort på batterier til elbiler
Markedet for batterier til elbiler er yderst lukrativt, og Samsung vil gerne have en større bid af kagen. Derfor bliver der brugt milliarder af kroner på udvidelse af batteri-forretningen hos den sydkoreanske elektronikgigant, der netop har fået en stor aftale med Hyundai i hus.
Se også: Prissammenligning af alle elbiler
Samsung er i top 10, men konkurrencen enorm
Samsung har planer om at udvide deres SDI-forretning, der producerer batteri til blandt andet elbiler. Det er netop batterier til elbiler, der er stor efterspørgsel efter.
Samsung vil bygge flere batterifabrikker, herunder en kommende i Indiana i USA og udvikle nye batterier. Samsung leverer i øjeblikket batterier til elbiler hos BMW, Stellantis Gruppen og GM, og har netop indgået en aftale med bilmærket Hyundai.
Til Hyundai skal Samsung fra 2026 frem til 2032 levere batteri fra en fabrik i Ungarn.
Batterierne til Hyundai vil være” elite P6-varianter” af Samsung SDIs modeller. Det er batterier med en ekstrem høj energitæthed.
Hverken Samsung eller Hyundai afslører aftalens størrelse, men der gættes på op til en halv million batterier til elbiler i løbet af den syv-årige periode.
Samsung er lige nu blandt de 10 største batteriproducenter af batterier til elbiler i verden.
Læs også: Gennembrud for nyt revolutionerende elbilbatteri
CATL, BYD og LG dominerer
Samsung placerer sig dog på en 7. plads og har dog langt op til de tre største. Det er CATL, BYD og LG, der dominerer blandt de mange producenter af batterier til køretøjer.
CATL er med sin markedsandel på knap 37 procent den absolut største. Faktisk har den andenstørste en næsten halvt så stor markedsandel med 15,9 procent.
De 15,9 procent af markedet tilhører BYD, der producerer deres Blade-batterier til deres egne elbiler og samtidig leverer til andre producenter. Blade-batterier er af LFP-typen, hvilket har fordele og ulemper.
På 3. pladsen er det LG, der med 14,2 procent er meget tæt på BYD. Dette er tal fra januar til august 2023.
Nede på en 7. plads finder vi altså Samsung, der har en markedsandel på 4,1 procent. Samsung har altså lang vej foran sig, hvis de vil op at kæmpe med de tre største batteriproducenter.
Der er dog ingen tvivl om, at det er et lukrativt marked, og der bruges derfor enorme ressourcer på det hos Samsung og mange andre spillere på markedet.
Se også: Bliv klogere på elbilforsikringen