Schweizisk selskab: Lad elbilbatteri op til 80 % på 72 sekunder

Hvad siger du til at kunne lade din elbil op til 80 procent på kun 72 sekunder? Teknologien til det skulle være på plads, hævder tech-virksomhed.

Schweizisk selskab: Lad elbilbatteri op til 80 % på 72 sekunder

Et schweizisk teknologiselskab hævder at kunne oplade et batteri til elbiler op til 80 procent på blot 72 sekunder. Det kan revolutionere industrien for selvkørende biler

Det schweiziske teknologiselskab Morand har opfundet en ny batteriteknologi, der efter sigende kan lade batteriet i en elektrisk bil op til 80 procent på blot 72 sekunder.

Det vil ikke kun få enorm betydning for industrien for selvkørende biler, men højst sandsynligt også for alle andre sektorer, der i fremtiden har brug for batterier.

Se også: Test af elbiler

Kan klare op mod 70.000 opladninger

Teknologien har fået navnet Morand eTechnology og selskabet fortæller flere imponerende ting om den, der ikke kun handler om opladningstiden.

Selskabet fortæller blandt andet, at batterierne kan holde til titusindvis af opladninger, inden de begynder at forringes.

Uafhængige tests udført af Geo Technology har vist, at eTech kan oplade en 7,2 kWh testenhed op til 98 procent på 120 sekunder ved et setup på 900A/360 kW.

Teknologien har efter sigende også vist at kunne gennemføre mere end 50.000 opladningscyklusser uden forringelse, i visse tilfælde helt op til 70.000.

Se også: Guide til de bedste elbiler

Benytter langt færre sjældne metaller

eTechnology-batteriopladningen fungerer ved at bruge hybrid ultrakondensatorceller fra selskabet Sech SA i kombination med avancerede kontrolmekanismer for på en sikker måde at opnå høj ydeevne fra batteriet.

Morand hævder også, at denne teknologi benytter langt færre værdifulde metaller som litium og kobolt. Det er primært aluminium, grafen og kulstof, der benyttes.

Der er allerede planer om at indgå samarbejde omkring produktion af enhederne, og selskabet vil have gang i produktionen så hurtigt som muligt for at kunne sænke prisen på bilbatterier og opladning af dem betydeligt.

Idet teknologien efter sigende holder meget længere end konventionelle batterier, sparer man også penge på den lange bane.

Se også: Kan elbiler hjælpe til med den grønne omstilling?

Skal kunne bruges til alle typer produkter

Den nye teknologi skal ifølge Morand være revolutionerende for alt, der skal lades ofte og hurtigt.

Det inkluderer biler, droner, e-cykler og e-scootere plus robotindustrien, landbrugsteknologi, forsvaret med mere.

Selskabet er i gang med at planlægge produktionen og søger efter yderligere investeringer fra interesserede samarbejdspartnere, især samarbejdspartnere der har nicheprodukter. Fokus lader til at ligge på at få teknologien ud i den virkelige verden for at vise, hvad den kan og dermed lokke endnu større investeringer til i fremtiden.

Teknikken lyder på papiret meget lovende, men det bliver først rigtig interessant, når man ser den i aktion i rigtige og kommercielle produkter.

På nuværende tidspunkt er det netop opladningstiden, der er den store ulempe ved elektriske biler, og bilproducenterne leder med lys og lygte efter nye og innovative metoder til at løse det problem på.

Morand har lanceret HyberCar

Hvis du synes, du har hørt om selskabet Morand tidligere, så er det fordi, de lancerede en ny HyperCar sidste år.

HyperCar skal bygges omkring denne revolutionerende teknologi, så den får en tophastighed på 400 km/h og kan gå fra 0 til 200 km/t på blot 6,3 sekunder.