Se 25 elbilers rækkevidde, forbrug og ladehastighed om vinteren

Hvilke elbiler kører længst om vinteren? Tyske ADAC har testet 25 elbilers rækkevidde, strømforbrug og ladehastighed på en tur fra München til Berlin under kontrollerede forhold.

Se 25 elbilers rækkevidde, forbrug og ladehastighed om vinteren

Den tyske bilistorganisation ADAC har testet 25 elbilers rækkevidde og strømforbrug/effektivitet ved at simulere en lang køretur på 580 km fra München til Berlin ved 0 grader på rullefelt. Testen afdækker også, hvor hurtigt elbilerne lader om vinteren.

Testen simulerer den rigtige rejse mellem byerne med stigninger, fald, realistiske trafikforhold og skiftende hastigheder (i gennemsnit 111 km/t). Alle elbiler har altså kørt under præcis samme forhold, og resultatet påvirkes derfor ikke af skiftende trafiktæthed, vind, vejr eller eventuel trafikprop som i en test, der var afviklet på asfalten.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Premium-elbiler i top – VW og Tesla imponerer også

Det er de dyre premium-modeller, der klarer sig bedst i testen, men flere billigere elbiler imponerer også.

Sedanen Mercedes-Benz EQS 450+ til 1.190.900 kr. blev testvinderen og var den eneste model, der gennemførte den fulde testrute på 580 km på en enkelt opladning. Under 20 minutters lynladning blev der samtidig tilført hele 304 km rækkevidde.

Den var tæt fulgt af sedanerne Lucid Air og Porsche Taycan med Performance Plus-batteri, som kørte henholdsvis 518 km og 504 km. Sidstnævnte formåede at tilføre mest strøm på 20 minutters opladning – nemlig hele 370 km.

Volkswagen ID.7 Pro S (436 km) og Tesla Model 3 Long Range med baghjulstræk (421 km) overraskede i testen og opnåede en lang rækkevidde til betydeligt lavere priser. De koster henholdsvis 501.995 kr. og 339.990 kr.

Mange elbiler med højt strømforbrug

SUV'en Toyota bZ4X og hatchbacken MG4 Electric klarede ”motorvejstesten” i vinterkulden dårligst med en rækkevidde på henholdsvis 233 km og 254 km. MG4 Electric havde også testens tredje højeste målte strømforbrug.

Målt på strømforbrug skuffer SUV'ernen Volvo EC40 og Renault Scenic E-Tech Electric, som begge har et strømforbrug omkring 30 kWh/100 km.

Til sammenligning ligger Mercedes-Benz EQS på kun 20,4 kWh/100 km, Volkswagen ID.7 på 20,9 kWh/100 km og Tesla Model 3 på kun 21,0 kWh/100 km.

Se også: Test og anmeldelser af elbilers rækkevidde og opladning

Perspektivering

Mange danskere går op i rækkevidden - og med god grund, for med det kolde vintervejr går en stor del af rækkevidden tabt. Alligevel er der god grund til at kigge særligt på elbilers strømforbrug og ladetid frem for først og fremmest at tænke på rækkevidde.

Er rækkevidden alligevel altafgørende for dig? Så kan du se alle elbilers rækkevidde. Du kan også læse mere om den norske test af elbilers rækkevidde om vinteren, som for nylig blev gennemført. Modsat ADACs test gennemføres Norges test af elbilers rækkevidde om vinteren på vejene og ikke i en simulator.

Vi anbefaler:
Alle kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Disse elbiler er Bedst i Test
Find den bedste ladeboks og ladeløsning til din elbil