Stigende efterspørgsel kan give mangel på elbilbatterier
Den stigende efterspørgsel på elbiler har givet anledning til bekymring for tilgængeligheden af de råmaterialer, der er nødvendige for at kunne lave batterier.
Se også: Hvilken elbil skal være Årets elbil 2025?
Fem gange så stor efterspørgsel på elbilbatterier
En nylig rapport fra International Renewable Energy Agency anslår, at det årlige salg af elbiler kan nå 60 millioner enheder i 2030, hvilket er mere end fire gange det nuværende salg på 14 millioner i 2023. Denne hurtige acceleration i brugen af elbiler vil kræve en betydelig stigning i produktionen af kritiske mineraler, der kræves til batterier.
Ifølge rapporten Critical Materials: Batteries for Electric Vehicles, forventes den årlige efterspørgsel efter batterier til elbiler at stige fra 850 gigawatt-timer (GWh) i 2023 til over 4.300 GWh i 2030 – en femdobling. Mens rapporten indikerer, at de kendte reserver af kritiske mineraler er tilstrækkelige til at imødekomme denne efterspørgsel og endda skabe potentielle overskud, understreger den behovet for proaktive politikker for at mindske risikoen for forsyningsunderskud.
For litium forudses et potentielt overskud på 25 % af efterspørgslen i 2030. Begrænsninger i forsyningskæden kan dog også resultere i et underskud på op til 40 %, hvilket understreger behovet for effektiv styring af forsyningskæden.
Kobolt giver større udfordringer på grund af den store afhængighed af nikkel-kobolt-kemikalier i batterier. Rapporten bemærker, at udvikling af nuværende forsyningslinjer og fremme af teknologier, der reducerer afhængigheden af kobolt, kan hjælpe med at afværge mangel.
På samme måde kan nikkelmangel mindskes ved at fremskynde overgangen til LFP-batterier (lithium-jernfosfat) og LMFP-batterier (lithium-mangan-jernfosfat) batterikemier, som er mindre afhængige af nikkel.
Undersøgelsen understreger vigtigheden af fortsat innovation for at optimere brugen af kritiske mineraler.
Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Perspektivering
Der er i nuværende stund ikke mangel på råmaterialer til batterier til elbiler, men den hastige vækst af elbiler kan betyde, at det kommer til at ændre sig. For at undgå dette kræves en styrkelse af produktion og distribution af batterier samt de globale forsyningskæder og investering i ny teknologi.
Innovation og effektiv styring af de kritiske mineraler vil være afgørende for at sikre, at omstillingen til elbiler kan finde sted uden at blive hæmmet af mangel på nødvendige ressourcer.
Flere og flere producenter har kastet sig over LFP-batterier, som er mindre energitætte, men har andre fordele – herunder, at de ikke indeholder nikkel og kobolt. Producenterne er så småt også på vej med solid-state batterier, som også skulle være mere miljøvenlige.
Dertil kommer muligheden for genbrug af de dyrebare materialer i batterierne, hvor det er muligt at genanvende en stor del. Mercedes-Benz og Volkswagen er blandt de elbilproducenter, der har fokus på genbrug af battericeller.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Vi anbefaler:
Se priser på Danmarks billigste elbiler
Billigste opladning af elbil
Se hvilke elbiler der kommer i 2024, 2025 og 2026
Se garantien på alle elbiler i Danmark