Første indtryk af Tesla Model S Plaid – sådan er topmodellen

Den måske hurtigste serieproducerede bil i verden og den dyreste Tesla - hvordan er Model S Plaid egentlig? Læs vores indtryk og se stort galleri.

Tesla satte for nyligt priserne ned med op til 27 procent og skabte natten over en enorm travlhed i deres butikker, men ikke på deres to nye flagskibsbiler Model S Plaid og X Plaid. Model S Plaid, der ifølge Tesla selv er verdens hurtigste serieproducerede bil, skal vise, at Tesla absolut ikke er “plastic fantastic” og sagtens kan bygge attraktive premium-elbiler i høj kvalitet. Er det lykkedes for Tesla? Læs med nedenfor, hvor vi har fået det første indtryk af super-elbilen.

OBS: Dette er et førstehåndsindtryk efter få timer med Tesla Model S Plaid. Snart får vi Tesla Model S Plaid til test i længere tid, hvor den udsættes for vores sædvanlige omhyggelige og grundige testprocedure.

Tesla Model S Plaid er en vanvittig bil. I hvert fald når man snakker om dens ydeevne. Tre elektriske motorer giver den 1.020 hestekræfter og 1.200 Nm, hvilket resulterer i 0-100 km/t på ned til knoglebrækkende 2,1 sekunder og en topfart på over 300 km/t. Det er en superbil værdigt.

Det mest imponerende er dog, at man finder disse specifikationer i en bil, der samtidig er overraskende praktisk.

Se også: Test af elbiler

Galleri: Tesla Model S Plaid eksteriør

En luksus-Tesla?

Men lad os starte helt fra starten: design, interiør og kvalitet. Dette er en elbil med en prislap fra 1.458.096 kroner. Derfor er den i direkte konkurrence med elbil-topmodeller fra Porsche, Audi, Mercedes-Benz og amerikanske Lucid. Kan Tesla matche dem på kvalitet? Nej, bestemt ikke. Der er dog ingen tvivl om, at Tesla har oppet sig med de nye Model S og X.

Både udvendigt og indvendigt er Model S Plaid en nydelig bil. Den er sporty, men alligevel ikke prangende. At det er topmodellen, afsløres kun af et lille badge på bagenden.

Model S Plaid byder på en nydelig kabine i typisk minimalistisk Tesla-stil. Kombinationen af det minimalistiske design, den store skærm og “yoke”-rattet giver cockpittet et futuristisk indtryk. Det er ganske nydeligt at se på og noget, som mange vil finde attraktivt.

Ikke godt nok til prisen

Interiøret består en af en kombination af stof, kulfiber, alcantara, syntetisk læder og plastik. Det er fine materialer i en udmærket kvalitet. Det er dog ikke på højde med konkurrenternes dyreste elbiler.

Det halter også med byggekvaliteten og den sidste finish. Det er ikke, hvad vi forventer af en bil til denne pris. Kigger man efter, ser man samlinger udvendigt og indvendigt, der ganske simpelt ikke er tilfredsstillende.

En anelse komisk var det dertil, at der i kabinen var en irriterende raslelyd, som vi under testkørslen ikke kunne identificere.

Man må gå ud fra, at en pressebil som denne er både tjekket, testet og godkendt, inden den gives videre til anmeldere. Så måske er det bare det bedste, Tesla kan præstere?

Se også: Nyheder om elbiler

Tesla Model S Plaid
Bil til 1,45 mio. med fejl som denne? Ikke godt nok, Tesla.

Hæsblæsende hurtig og skøn køreoplevelse

Det er en virkelig god, og samtidig skræmmende, oplevelse at køre Model S Plaid. Model S er rummelig, komfortabel og uhyre enkel.

Det kan ikke beskrives med ord, hvor hurtig en bil Model S Plaid er. Det skal opleves. Selvom den er hurtig, velkørende og ganske agil, kan den også være meget komfortabel. Sæt den fra Sport- eller Plaid-køreindstilling i Chill, og den opleves som en helt anden bil. Lydsvag, behagelig affjedring og med fin plads bagi til passagerer og et ganske stort bagagerum på 709 liter. Model S er faktisk en ret praktisk bil.

Sæderne er rimelig behagelige, både foran og bagi. Dog mangler forsæderne ekstra støtte fra baglår og ud til knæhasen, hvilket kan gå ud over komforten på lange køreture. Det er typisk noget, man kan justere og tilpasse i selv billigere biler.

Hvor Tesla Model S også imponerer, er med dens førerskærm og infotainmentsystem. Man skulle tro, at softwaren fik sin ydeevne leveret direkte fra de 1.020 hestekræfter, for det er det hurtigste og mest flydende, vi endnu har prøvet. Dertil er det ekstremt brugervenligt, og skærmene af en meget høj kvalitet.

Ligesom i Teslas øvrige biler savner vi muligheden for Android Auto og CarPlay. Det er synd, at Tesla insisterer på ikke at give forbrugeren valget.

Yoke-rattet er frygteligt

Helt nyt er yoke-rattet, der hurtigt tiltrækker opmærksomhed. Det ligner noget fra Knight Rider, men kommer med både fordele og ulemper – mest det sidste.

Yoke-rattet er meget behageligt og føles præcist, når man kører lige ud og på veje med bløde sving. Men når det gælder skarpe sving, rundkørsler og parkeringer, er yoke-rattet ikke optimalt. I hvert fald kræver det en hel del tilpasning.

Hvor det går helt galt, er med berøringsknapperne på rattet, hvor for eksempel det at blinke til højre og venstre foregår via to knapper på venstre side af rattet. Når man er på vej rundt i en rundkørsel og først skal lokalisere knapperne og tænke over, hvilken der er den korrekte at trykke på, er man på vej ud af rundkørslen igen. Til sidst opgiver man at blinke af. Så et godt tip herfra: Vælg det runde rat til Model S Plaid.

Rækkevidde, komfort, udstyr og garanti?

Der er meget mere til Tesla Model S Plaid. Ovenstående er udelukkende vores første indtryk efter at have kørt i den i tre timer. Inden længe får vi den til test, hvor den bedømmes efter vores 10 kvalitetsparametre.

Se også: Læs hvordan elbilen bør forsikres

Galleri: Tesla Model S Plaid interiør