Ny opdatering fra Tesla er farlig

Tesla foreslår nu trætte bilister at aktivere Full Self-Driving (FSD), selvom systemet ikke er selvkørende, og selvom føreren stadig skal være fuldt opmærksom på kørslen.

Ny opdatering fra Tesla er farlig

Tesla udsender regelmæssigt nye opdateringer til sine elbiler. Den seneste er en af de mere kontroversielle.

Teslas biler foreslår nu trætte bilister at aktivere førerassistentsystemet Full Self-Driving (FSD), som vel at mærke ikke er selvkørende. Samtidig understreger Tesla, at føreren har ansvaret under kørslen – se hvorfor opdateringen er decideret farlig.

Se også: Se alle elbiler fra Tesla i Danmark

Tesla til trætte førere: Lad bilen tage over

I version 2025.32.3 af softwaren til Teslas elbiler har bilproducenten ændret i sikkerhedsadvarslerne, når en Tesla registrerer, at føreren er træt eller afviger fra vognbanen. Da foreslår softwaren nu, at føreren aktiverer Full Self-Driving (FSD), som overtager styringen af bilen.

Tidligere lød beskeder som “Hold hænderne på rattet” og “Vær opmærksom”, der understregede, at føreren har ansvaret. Nu skifter tonen til en anbefaling om hjælp med beskederne “Vognbaneskift registreret. Lad FSD hjælpe dig, så du kan holde fokus” og “Træthed registreret. Hold fokus med FSD.”

Ifølge hackeren greentheonly på X, som har opdaget ændringen, dukker de nye beskeder op, når kabinekameraet og bilens sensorer registrerer tegn på træthed, eller at man afviger fra vognbanen.

Se også: Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027

Modstridende og decideret farlig Tesla-opdatering

På den ene side kan FSD ses som et ekstra sikkerhedsnet, hvis man bliver træt på motorvejen eller uopmærksom i trafikken. Alt andet lige vil det være bedre, at førerassistentsystemerne overtager, end at bilen i værste fald kolliderer.

På den anden side er ændringen yderst problematisk og modstridende. Tesla kræver stadig, at føreren er fuldt opmærksom, men foreslår samtidig, at man aktiverer FSD netop i det øjeblik, at man ikke længere er det. Det giver en falsk tryghed og får bilister til at overlade for meget ansvar til Teslas førerassistentsystem, som udelukkende er kamera- og AI-baseret. Det lyder kort sagt som ulykker, der venter på at ske.

FSD er kun på niveau 2 inden for selvkørende teknologi, mens det, som Teslas opdatering lægger op til, kræver systemer på niveau 3-4.

Den udgave af FSD, som fås i USA, er endnu ikke tilgængelig i Europa, men vi er ikke et sekund i tvivl om, at de europæiske trafikmyndigheder kommer til at løfte øjenbrynene over, at Tesla nu foreslår FSD i det øjeblik, at føreren er træt. Det er ganske enkelt helt tosset og farligt.

Se også: Se alle elbiler fra Europa

Perspektivering

Der sker store forbedringer inden for selvkørende teknologi. Læs mere om fordele og ulemper ved førerløse biler.

Læs også mere om LiDAR-teknologien, som Tesla har sparet væk i sine biler.

Vi anbefaler:
Hvilken ladeboks og ladeløsning skal jeg vælge?
11 eller 22 kW ladeboks?
Test og anmeldelser af elbiler
Priser, bedømmelse og sammenligning af elbiler