Ny Tesla-opdatering løser batteriproblemer

Teslas elbiler har længe været plaget af et meget højt strømforbrug under parkering, når en funktion som Sentry Mode er aktiveret. Ny batterisparefunktion løser det problem.

Ny Tesla-opdatering løser batteriproblemer

I disse dage udruller Tesla en ny opdatering til sine elbiler, der løser et stort problem, der længe har plaget mange Tesla-ejere: Ekstremt højt strømforbrug under parkering.

Opdateringen lader dig slå strømslugende funktioner fra under parkering, men problemet og opdateringen vidner samtidig om noget, som vi tidligere har set i smartphones.

Se også hvilke elbiler der har de bedste infotainmentsystemer og den længste garanti.

Se også: Alle elbiler fra Tesla i Danmark

Strømslugende funktioner deaktiveres under parkering

Tesla har med softwareopdatering 2025.32 introduceret Low Power Mode, der reducerer strømforbruget, når bilen står parkeret i længere tid.

Funktionen slår strømkrævende systemer som Sentry Mode, Summon Standby, kabineopvarmning og batteriforvarmning fra, mens bilen fortsat kan tilgås via Tesla-appen.

Har man ens Tesla til opladning, forbliver Sentry Mode, kabineopvarmning og Camp Mode aktive.

Problemet med hurtig afladning af højvoltsbatteriet har længe frustreret Tesla-ejere – især under længere parkeringer såsom under en ferie. Det kan i værste fald føre til et helt dødt batteri.

Med den funktion lover Tesla at minimere unødigt strømforbrug, samtidig med at man fortsat kan fjernstyre bilen via appen.

Se også: Sammenlign alle elbiler på de danske veje

Elbiler kæmper med samme problem som smartphones

For Tesla-ejere betyder funktionen færre bekymringer om et afladet batteri efter længere tids stilstand – et problem ejere af f.eks. Volkswagen- og Kia-elbiler også er plaget af. Her er det dog 12-voltsbatteriet, der ofte drænes på grund af blandt andet høj appaktivitet under parkering.

Problemet vidner om et større problem på bilmarkedet, hvor nye always on-softwarefunktioner presser batterierne til grænsen og nogle gange ud over grænsen.

Situationen minder om mobilmarkedet for få år siden, hvor høj afladning under standby fra apps, der forhindrede særligt Android-telefoner i at gå i dyb standby, førte til udviklingen af batterisparefunktioner i smartphones. Teslas løsning er samme udvikling om igen – bare i en elbil.

De mange opdateringer, som elbiler fra især Tesla får, stiller højere krav til, at opdateringerne er af høj kvalitet og gennemtestet. Det har dog ikke altid været tilfældet med Teslas opdateringer, hvor brugerne ofte bliver ufrivillige betatestere.

På en smartphone kan man godt leve med utilsigtede fejl i ny og næ, men mindre sjovt er det i en dyr bil, hvor det kan skabe stor utryghed – for eksempel hvis man ikke har strøm nok til at komme af sted om morgenen på grund af høj afladning.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Perspektivering

Der er stor forskel på kvaliteten af de forskellige bilmærkers infotainmentsystem. Se hvilke elbiler der har det bedste infotainmentsystem.

Garantien kan ofte være relevant i tilfælde, hvor batteriet i din elbil bliver afladt. Se hvilke elbiler der har den længste garanti.

Vi anbefaler:
Disse elbiler er Bedst i Test
Elbiler der kommer i 2025, 2026 og 2027
De billigste elbiler i Danmark