Tesla åbner første V4 Supercharger med hurtigere opladning

Tesla er klar med den første V4 Supercharger-ladestation, der understøtter dobbelt så høj ladeeffekt som tidligere. Det giver kortere ladetid og mindre kø.

Tesla åbner første V4 Supercharger med hurtigere opladning

Elbiler får hele tiden hurtigere opladning, og nu rider Tesla med på bølgen med introduktionen af den første V4 Supercharger, der kan oplade elbiler med helt op til 500 kW ladeeffekt.

De nye Tesla V4 Superchargere giver kortere ladetid, færre køer og hurtigere og billigere udrulning af endnu flere Tesla-ladestationer – se ladetiden på Teslas V4 Superchargere.

Se også: Se alle elbiler fra Tesla

Tesla åbner første 500 kW Supercharger

Tesla har åbnet sin første V4 Supercharger med 500 kW ladeeffekt i Californien, hvor kun Cybertruck er den eneste af Teslas elbiler, der kan udnytte den høje ladeeffekt.

Teslas nye V4-kabinet udmærker sig fra tidligere V3-kabinetter med tre gange højere energitæthed, understøttelse af dobbelt så mange ladestandere per kabinet og at de kan installeres hurtigere og billigere.

V4-kabinettet er den store, hvide kasse, der står et stykke væk fra ladestanderne. Hos Tesla foregår al arbejdet i kabinettet, mens ladestanderne egentlig blot er holdere til ladekablerne. Andre ladeudbydere har al elektronik integreret i hver enkelt ladestander.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

Hurtigere opladning og færre køer

For danskerne er Teslas nye 500 kW Superchargere i første omgang ikke et spørgsmål om markant hurtigere opladning. Cybertruck er lige nu den eneste Tesla, der kan udnytte en høj 500 kW ladeeffekt, og den er slet ikke på vej til Danmark.

I praksis reduceres ladetiden kun 3-4 minutter sammenlignet med de nuværende V3 og V3.5-Superchargere med en ladeeffekt på mellem 250 og 325 kW, da den høje ladeeffekt kun kommer i brug ved de første procent af batteriets kapacitet.

Den store nyhed er V4-kabinetterne, som gør det muligt at installere flere ladestandere hurtigere og billigere – noget, der betyder færre køer ved ladestanderne i hverdagen.

En afgørende forbedring er, at V4-Superchargere understøtter op til 1.000 volt. Det betyder, at populære elbiler med 800 volt-teknologi som Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 og Porsche Taycan endelig kan lade med fuld hastighed på Teslas Superchargere – forudsat at ladestationerne har de nye V4-kabinetter. Hidtil har Superchargere med V3-kabinetter begrænset disse elbiler til 400 volt, hvilket har givet lange ladetider.

14 procent af Teslas Supercharger-ladestationer er allerede udstyret med de nyeste V4-ladestandere, men først nu får den første ladestation også V4-kabinetter, som er dem, der gør hele forskellen. Først når V4-kabinetterne installeres, vil danske elbilister opleve hurtigere opladning med 800 volt-kompatible elbiler, kortere ventetid ved ladestanderne og et mere fremtidssikret ladenetværk fra Tesla.

Se også: Guide til bedste ladeboks til elbiler

Perspektivering

I tvivl om, hvilken ladeudbyder du skal vælge? Et godt sted at starte er prisen: Se de billigste lynladere i Danmark.

Vi anbefaler:
Disse elbiler kommer i 2025, 2026 og 2027
Test og anmeldelser af elbiler
Hvilke elbiler er bedst i test?