Tesla er medansvarlig for Autopilot-dødsulykke i 2019
En jury i Florida har tildelt ofre og pårørende for en dødelig Tesla-ulykke over 239 mio. dollar i erstatning og peger direkte på bilens Autopilot-førerassistentsystem som delvist skyldig.
I 2019 kørte en Tesla Model S direkte ind i en parkeret SUV og ramte to fodgængere, som kostede den ene fodgænger livet. Ulykken skete, mens føreren fjernede opmærksomheden fra vejen for at samle en tabt telefon op, mens Autopilot var aktiveret. Trods navnet bremsede eller reagerede Autopilot-systemerne ikke forud for ulykken.
Føreren har allerede indgået et forlig med det ene offer og det andet offers pårørende, men denne retssag vedrører Tesla og bilmærkets påstande om Autopilot.
Tesla kalder ulykken for en menneskelig fejl, fordi føreren havde foden på speederen og derfor overskrev de advarsler, som Autopilot ellers ville have givet, men juryen var ikke enig. Det var også Teslas ansvar, lød afgørelsen. Dermed skal Tesla betale en del af erstatningen på de 239 mio. dollar.
Se også: Se alle elbiler fra Tesla
Tesla satser på en selvkørende fremtid
Tesla har i årevis markedsført Autopilot som et næsten selvkørende system, velvidende at teknologien kun er på niveau med almindelige førerassistenter fra andre bilmærker. Systemet er på niveau 2 ud af 5 inden for selvkørende teknologi.
I disse år har Tesla enormt fokus på sine førerassistentsystemer, som driver selvkørende robotaxier i afgrænsende områder i USA – og på sigt i mange flere lande.
Tesla tester også mere avancerede udgaver af sine førerassistentsystemer i blandt andet Europa, men kæmper med at få myndighedernes godkendelser af dem.
Modsat de fleste andre bilmærker anvender Tesla kun kameraer og AI til sine førerassistentsystemer. De fleste andre bilmærker anvender kameraer i kombination med radarer og/eller LiDAR, som giver langt flere informationer om objekter forude og, vigtigst af alt, redundans og sikrere systemer.
Tesla er dog overbevist om, at alene kameraer er tilstrækkeligt til at realisere en fremtid med ægte selvkørende biler. Elon Musk har i mange år hævdet, at eksisterende Tesla-elbiler får softwareopdateringer, der gør dem selvkørende, men hardwaren i mange ældre Teslaer er ganske enkelt ikke kraftig nok til at understøtte de tunge beregninger, der er nødvendige for at drive systemerne.
Teslas førerassistentsystemer har også været i de amerikanske myndigheders søgelys ad flere omgange – blandt andet for at navnet Autopilot er vildledende. Aktuelt er Teslas robotaxier ved at blive undersøgt af den amerikanske trafikmyndighed NHTSA.
Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Perspektivering
Alle moderne elbiler har førerassistentsystemer, som overtager dele af kørslen. Der er stor forskel på, hvor godt de forskellige førerassistentsystemer fungerer. Se hvilke elbiler der har de bedste førerassistentsystemer.
Vi anbefaler:
Disse elbiler kommer i 2024, 2025 og 2026
Test og anmeldelser af elbiler
Hvilke elbiler er bedst i test?
Her er de billigste elbiler i Danmark lige nu