Tesla har vist vejen til bedre og billigere elbiler
Xiaomi afslører nu, at de købte tre Tesla Model Y, som blev skilt fuldstændigt ad for at studere hver eneste komponent.
Tesla har vist alle de store bilproducenter, hvordan man laver gode elbiler og tjener penge på dem – læs hvordan hele bilindustrien har lært af Teslas elbiler.
Se også: Se alle elbiler fra Tesla
Xiaomi startede med at skille Tesla Model Y ad
Ifølge Xiaomis direktør havde denne succes næppe været mulig uden Tesla. Han har nemlig afsløret, at udviklingsarbejdet begyndte med at købe tre Tesla Model Y og skille dem ad for at lære af teknologien.
Undervejs studerede ingeniørerne alt fra batterier og softwarearkitektur til elektronikintegration og Teslas banebrydende metode med støbning af hele karrosseridele i ét stykke.
Xiaomi er dog langt fra alene. Også giganter som Toyota, Nissan, Volkswagen, BMW og Mercedes-Benz har skilt Tesla-biler ad for at forstå, hvordan man bygger elbiler, der både er teknologisk avancerede og økonomisk rentable.
Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Bilproducenter lærte at bygge elbiler af Tesla
I bilbranchen er såkaldte tear-downs – hvor man køber konkurrenters biler og skiller dem ad for at studere teknologi og design – en helt normal praksis.
Det særlige ved Tesla er dog, at deres biler ikke blot har inspireret til tekniske løsninger, men også har vist andre producenter, hvordan man kan bygge elbiler, der både er attraktive, effektive og samtidig rentable.
For forbrugeren betyder det, at konkurrencen skærpes, og at elbiler generelt bliver bedre, mere innovative og ofte billigere, er vores vurdering.
Se også: Vores guide til bedste ladeboks til elbiler
Perspektivering
Elbilernes priser er det seneste år faldet markant. I dag koster den billigste elbil i Danmark under 150.000 kr. Se de billigste elbiler her.
Vi anbefaler:
Enkel opladning af elbil med TakeCharge hjemme
Disse elbiler kommer i 2025, 2026 og 2027
Test og anmeldelser af elbiler
Hvilke elbiler er bedst i test?