Teslas bedste kvartal nogensinde med over 400.000 biler leveret

Tesla har skåret drastisk ned for priserne på populære elbiler, men salget er ikke eksploderet og det skuffer analytikerne.

Teslas bedste kvartal nogensinde med over 400.000 biler leveret

Tesla har offentliggjort salgstallene for de første tre måneder af 2023, og det ser rigtig godt ud. Selskabet leverede 422.875 elektriske biler, og holder de den takt, så betyder det næsten to millioner biler i løbet af året.

Alligevel er markedets respons dæmpet, og analytikerne virker skuffede.

Se også: Leasing af elbiler

Prisnesættelse førte ikke til eksplosionsagtigt salg

Tesla oplevede en vækst i salget på fire procent under det seneste kvartal, og det er det tal, alle fokuserer på. Tesla skar priserne på deres biler ned i begyndelsen af året, og mange forventede et eksplosionsartet salg. En stigning på fire procent er ikke rigtigt en eksplosion.

Ser man på Teslas tal for samme periode sidste år, er stigningen på produktion og levering af biler på hele 36 procent. Det var forventet med tanke på, at selskabets Gigafactories er under udvikling, og Giga Berlin slår nye rekorder hver måned.

Nedskæringen i priserne på bilerne skyldes en forventning om, at markedet generelt ville opleve nedgang, noget man ville forsøge at modvirke med lavere priser. Heldigvis kan Tesla skære ned på priserne og stadig tjene penge.

Se også: Billig elbilforsikring

Kan nå to millioner solgte elbiler

Sidste år leverede Tesla 1,3 millioner biler og med et resultat for første kvartal, som vi ser nu, kan vi meget vel nå op på en total på to millioner biler i 2023.

For at nå det mål skal de øge produktionen og leveringen med 12 procent per kvartal. Nu er det lykkedes dem at opnå en stigning på 36 procent det seneste år, og det er de nødt til at gøre igen i løbet af de kommende ni måneder for at nå målet på to millioner enheder.

Se også: Elbiler bedst i test

Usikkert marked – men Tesla er stadig mest rentabel

Det forklarer også, hvorfor mange analytikere ikke er så imponerede men i stedet hører alarmklokkerne ringe. Tesla klarer sig enormt flot i forhold til mange konkurrenter. Mange kinesiske producenter laver flere biler, men til gengæld får Tesla ingen støtte fra myndighederne.

Den store usikkerhed på markedet, man oplever for tiden, og en mulig kommende finanskrise betyder imidlertid, at ikke engang store nedskæringer i priserne er nok til at lokke tilstrækkeligt mange købere til.

Det er netop det, de fleste investorer tænker på, men ser man på det med lidt bredere perspektiv, er Tesla absolut stadig den mest rentable bilproducent, en plads de sikkert kommer til at sidde stabilt på flere år fremover. Med tiden vil nogle af de mere etablerede bilproducenter sikkert indhente Tesla, når det kommer til antal solgte biler, og måske vil nogen tilmed overhale Tesla.

Når det gælder fortjeneste per solgt elbil går der mange år.