Teslas fald i omdømme er uden fortilfælde

Tesla oplever et historisk fald i omdømme blandt danskere, der er helt uden fortilfælde. Ifølge de nyeste tal kunne hver tredje dansker aldrig drømme om at købe en Tesla.

Teslas fald i omdømme er uden fortilfælde

Tesla oplever et fald i sit omdømme i, der aldrig er set magen til før. Ifølge Voxmeter, som hver uge måler danskernes opfattelse af de største danske bilmærker, er det nu hver tredje adspurgte dansker, der svarer, at de aldrig kunne drømme om at købe en Tesla.

Dacia har i mange år toppet listen over bilmærker med dårligst omdømme, men mærkets omdømme har langsomt været i bedring. Tesla, derimod, har i mange år ligget i et fornuftigt leje, hvor kun 7-10 procent af danskerne har svaret, at de ikke vil købe en Tesla.

Men i løbet af december 2024 ændrede det sig radikalt. I uge 51 ville 19 procent aldrig købe en Tesla, og det seneste tal fra uge 13 viser, at det nu er 32 procent af danskerne, der agter at holde sig fra Telsa.

Kigger vi nærmere på de øvrige bilproducenter, kan vi også se, at Teslas skift i omdømmet er helt uden fortilfælde og uden for sammenligning. De andre bilproducenters omdømme ændrer sig typisk kun en promille fra uge til uge – men Teslas fald i omdømmet er sket langt hurtigere, end det er set hos nogle andre bilmærker – med længder.

Se også: Se alle elbiler fra Tesla

Hvorfor falder Teslas omdømme så voldsomt?

Teslas omdømme styrtdykker af flere årsager. Den mest afgørende faktor er Teslas ansigt udadtil, Elon Musk, som er administrerende direktør.

Elon Musk er gået forrest som en af de vigtigste personer i Donalds Trumps administration i USA og skaber stor uro omkring Teslas mærke med kontroversielle tweets og udtalelser. Den tætte tilknytning til Trump har fået en stor del af Teslas fanskare, som har været de mere progressive forbrugere, til at tage afstand fra ham og Tesla.

Både Tesla-biler og -butikker er blevet ramt af stribevis af tilfælde af hærværk, og flere steder er der foregået store demonstrationer mod Tesla. Imens har forhandlerne svært ved at sælge Teslas biler, og brugtbilmarkedet eksploderer med Teslaer, som forbrugerne vil af med.

Teslas omdømme falder også, fordi mærkets position på elbilmarkedet har ændret sig. I mange år blev Tesla anset som et eksklusivt mærke – lidt bilernes svar på Apple inden for smartphones. Men med introduktionen af SUV’en Tesla Model Y og sedanen Model 3 samt efterfølgende prisfald på langt over 100.000 kr. fik Teslas elbiler helt anderledes lave priser. Den tidligere prestige ved Teslas elbiler er med andre ord fuldstændig forsvundet.

Samtidig er konkurrenterne blevet bedre og billigere, mens Tesla endnu kun har en meget smal portefølje på fire elbiler, hvoraf kun to af dem reelt driver Teslas salg. Forbrugerne har længe efterspurgt en billig bybil fra Tesla, men Elon Musk prioriterede i stedet at lave en hundedyr Cybertruck, som har skuffet fælt.

Teslas fordel af at være først på markedet for elbiler er ganske enkelt ikke udnyttet godt nok de senere år, og imens er konkurrenterne ved at have opbygget en så stor salgsvolumen af elbiler, at de i dag kan overgå Tesla på pris i forhold til kvaliteten.

Tesla er altså ikke længere, hvad det har været.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Perspektivering

Vil du dykke ned i tallene bag Teslas nedtur? På Mobilsidens statistikside kan du se salgstal over elbiler i Danmark den seneste måned, det indeværende år og gennem tiden. Du kan også se de mest populære elbiler og elbilmærker i hele Europa samt tal over antal offentlige ladeudtag i alle danske kommuner samt de enkelte ladeudbyderes markedsandel.

Vi anbefaler:
Se priser på de mest populære elbiler
Disse elbiler er Bedst i Test
Se priser på de billigste elbiler i Danmark
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027