Test af Kia EV4 – fornuftig familiebil med lang rækkevidde

Kia EV4 kombinerer høj komfort, rummelighed og en rækkevidde på op til 625 km. Kia EV4 ender med en flot bedømmelse på 83/100 (virkelig god) i test.

Test af Kia EV4 – fornuftig familiebil med lang rækkevidde

Kia udvider deres elektriske portefølje med EV4, der byder på et markant design og praktiske egenskaber, som gør den til en oplagt valg for mange danske familier.

Læs vores test og bedømmelse af Kia EV4 og se de bedste alternativer til den.

Se også: Priser, specifikationer og billeder af Kia EV4

Kia EV4: Komfortabel hatchback med fokus på familien

Kia EV4 er en hatchback i mellemklassen, der placerer sig som et direkte elektrisk alternativ til biler som Volkswagen ID.3 og Renault Megane E-Tech. Hvor Kia tidligere har haft stor succes med SUV’er som EV3, EV6 og EV9, vender EV4 tilbage til det mere traditionelle hatchback-format, dog med et futuristisk twist i designet.

Senere kommer Kia EV4 også i en fastback-variant, der minder meget om en sedan, der har forbedret effektivitet, men et mindre praktisk bagagerum på grund af dens coupé-form. I denne test har vi i første omgang fokus på Kia EV4 Hatchback, som vi også forventer vil blive mest populær i Danmark.

På det danske marked udfylder den hullet efter Kia Ceed og appellerer til de købere, der ønsker en rummelig og veludstyret bil uden nødvendigvis at vælge en høj SUV.

Bilen er bygget på E-GMP platformen, men modsat sine større søskende, er den forhjulstrukket og optimeret til effektivitet og komfort frem for sportslige køreegenskaber.

Se også: Alle elbiler fra Kia

Kia EV4

Specifikationer på Kia EV4

Bliv klogere på de vigtigste specifikationer på Kia EV4:

Hvor stor er Kia EV4?

Kia EV4 Hatchback markerer sig med fysiske mål, der sikrer god plads i kabinen. Bilen har en længde på 4.430 mm og en bredde på 1.860 mm, hvilket gør den en anelse større end flere af konkurrenterne i mellemklassen. Den lange akselafstand på 2.820 mm er medvirkende til at skabe en rummelig kabine og overgår mange andre biler i segmentet.

Vægtmæssigt starter basismodellen omkring 1.800 kg, mens udgaven med det store batteri vejer cirka 150 kg mere, hvilket bringer den op på knap 2 tons.

Bilen er indrettet med fem sæder, hvoraf de yderste bagsæder er udstyret med ISOFIX-beslag, hvilket gør montering af autostole ligetil. Bagagerummet er et af bilens stærke kort med en kapacitet på 435 liter, hvilket overgår flere direkte konkurrenter. Når bagsæderne lægges ned, udvides kapaciteten til hele 1.415 liter.

Modsat nogle andre elbiler på markedet, er EV4 ikke udstyret med et frunk (bagagerum foran), da pladsen under motorhjelmen er optaget af teknik og motor.

Hvor langt kører Kia EV4 på en opladning?

Kia EV4 leveres med to forskellige batteristørrelser, hvilket giver køberen fleksibilitet i forhold til kørselsbehov og budget. Indstigningsmodellen, Standard Range, er udstyret med et batteri på 58,3 kWh, mens Long Range-udgaven har et større batteri på 81,4 kWh.

Det er især Long Range-modellen, der imponerer med en officiel WLTP-rækkevidde på op til 625 km, hvilket er klasseledende og slår mange konkurrenter markant.

Standard Range tilbyder en respektabel rækkevidde på 440 km. Effektiviteten understreges af et lavt strømforbrug på henholdsvis 147 Wh/km for det lille batteri og 146 Wh/km for det store.

Hvor hurtigt oplader Kia EV4?

Når det kommer til opladning hjemme i indkørslen eller ved offentlige byladere, understøtter Kia EV4 11 kW AC-opladning. Dette betyder, at en fuld opladning fra 0-100 % tager 5 timer og 25 minutter for det lille batteri og 7 timer og 35 minutter for det store. 22 kW AC-opladning er ikke standard, men tilkøb.

På farten ved en lynlader benytter Kia EV4 en 400-volts arkitektur, hvilket adskiller den fra de hurtigere (og dyrere) 800-volts systemer i EV6 og EV9. Den maksimale DC-ladeeffekt er 101 kW for Standard Range og 128 kW for Long Range. Dette resulterer i en ladetid fra 10-80 % på henholdsvis 29 minutter for det lille batteri og 31 minutter for det store batteri.

Selvom dette er en anelse langsommere end mærkets topmodeller, er ladekurven stabil, og hastigheden er sammenlignelig med mange andre biler i samme prisklasse. Men der er ingen tvivl om, at EV4 med 800-volt havde haft en fristende fordel i forhold til alternativerne.

Kia EV4

Hvor hurtig er Kia EV4?

Kia EV4 er i alle varianter udstyret med én elmotor placeret på forakslen, der yder 150 kW (204 hk) i alle varianter af EV4. Senere kan der komme en stærkere og mere sportslig GT-variant med firehjulstræk.

Accelerationen fra 0-100 km/t klares på cirka 7,4-7,5 sekunder, hvilket giver rigeligt overskud til overhalinger og motorvejskørsel, uden at det føles som en sportsvogn. Tophastigheden i Kia EV4 lander på 170 km/t.

Når det gælder de praktiske egenskaber som trækhest, må Kia EV4 trække op til 1.000 kg på krogen, hvilket er tilstrækkeligt til en lille trailer eller campingvogn, men ikke til de tungeste opgaver.

Udstyr i Kia EV4

Kia EV4 kommer med et højt niveau af standardudstyr på det danske marked, hvilket gør selv basismodellen attraktiv. Modelprogrammet starter med udstyrsvarianten “Access”, som allerede her byder på en omfattende pakke.

Standardudstyret inkluderer blandt andet 17 tommer alufælge, en stor 12,3 tommer touchskærm med navigation, adaptiv fartpilot, bakkamera og varmepumpe, hvor nogle ting er ekstraudstyr hos konkurrenterne, som for eksempel varmepumpe i basismodellen af Skoda Elroq. Derudover får man komfortfunktioner som varme i rattet og 2-zoners klimaanlæg.

Kia EV4 GT-Line.

Vælger man topmodellen “GT-Line”, opgraderes oplevelsen markant med blandt andet Harman Kardon lydanlæg, elektrisk bagklap, head-up display som tilvalg og særlige designelementer som blanksort kølergrill og 19 tommer alufælge.

Sikkerhedsniveauet er højt på tværs af alle varianter med automatisk nødbremse og vognbaneassistent som standard.

Se også: Sammenlign priser på elbiler i Danmark

Kia EV4: Pris, leasing og garanti

Kia EV4 lander på det danske marked med en skarp prissætning, der udfordrer de etablerede konkurrenter. Priserne starter ved 264.999 kr. for “Access”-modellen med Standard Range batteri. Ønsker man den lange rækkevidde på op til 625 km, starter prisen for en “Access-udstyr og Long Range-batteri” på 294.999 kr. For topmodellen ‘GT-Line’ med det store batteri er prisen 354.999 kr..

Denne prissætning placerer EV4 solidt i mellemklassen, hvor den tilbyder meget bil og rækkevidde for pengene, især sammenlignet med tyske konkurrenter. Bilen er pålagt en halvårlig CO2-ejerafgift på 420 kr..

Når det kommer til privatleasing, er de specifikke priser og vilkår for Kia EV4 ikke tilgængelige i skrivende stund. Det er derfor ikke muligt at udregne den præcise forholdsmæssige leasingomkostning i forhold til nyprisen. Generelt bør man som forbruger holde øje med, om den samlede leasingydelse over 36 måneder (udbetaling + månedlige ydelser) holder sig under 45 % af bilens nypris, da dette typisk indikerer et fornuftigt tilbud. Da Kia ofte kører med konkurrencedygtige leasingkampagner, forventes det, at EV4 også vil blive tilbudt med attraktive vilkår.

På garantisiden står Kia stærkt. EV4 leveres med mærkets velkendte fabriksgaranti på 7 år eller 150.000 km, alt efter hvad der kommer først. Denne garanti dækker også bilens højspændingsbatteri. Kias fabriksgaranti er blandt de bedste på markedet lige nu.

Lakgarantien dækker i 5 år/150.000 km, og gennemtæringsgarantien gælder i 12 år uden kilometerbegrænsning.

Se også: Bedste leasingtilbud på elbiler

Kia EV4

Fordele og ulemper ved Kia EV4

Der er mange fordele og ulemper ved Kia EV4. Her er de vigtigste:

Fordele ved Kia EV4

  • Lang rækkevidde: Med en store batteri får man en meget lang rækkevidde på op til 625 km.
  • Høj komfort: Højt komfortniveau med støjsvag kabine, god plads og behagelig affjedring.
  • Et praktisk og rummeligt bagagerum: Rummeligt bagagerum på 435 liter, der overgår flere konkurrenter. Det er knap så praktisk i EV4 Fastback.
  • Garantien: Kias garanti på 7 år/150.000 km er bedre end de fleste konkurrenter.
  • Godt med udstyr: Højt niveau af standardudstyr, inklusiv varmepumpe i basismodellen.

Ulemper ved Kia EV4

Lynopladning: DC-opladning på 400V-system er langsommere end Kias 800V-modeller.

  • Infotainmentsystem og skærme: Kias gamle infotainmentsystem er udmærket, men kan slet ikke matche de bedste på markedet i forhold til ydeevne, brugervenlighed og funktioner. Separat klimaskærm er placeret bag rattet og svær at se under kørsel.
  • Priser: Basismodellen har en skarp pris, men man er næsten oppe i 300.000 kr. for det store batteri med en rækkevidde, som de fleste danskere nok vil foretrække. Til den pris er der mange alternativer, dog ikke med helt så lang rækkevidde.
  • Intet frunk: Mangler frunk til opbevaring af ladekabler.
  • Ikke til sport: Styretøjet kan føles en smule dødt og uden den store feedback. Kia EV4 er altså ikke en sportsvogn, men en bil med fokus på komfort. Kia EV4 GT kan dog måske tilbyde det.

Se også: Se alle elbiler af typen hatchback

Kia EV4: En stærk udfordrer i mellemklassen

Kia EV4 er en yderst kompetent elbil, der leverer præcis det, de fleste familier efterspørger: God plads, høj komfort og en rækkevidde, der fjerner enhver form for rækkeviddeangst. Og så er den en ganske pæn, klassisk og stilren hatchback, hvilket der i høj grad mangler på markedet.

Selvom den ikke tilbyder den lynhurtige opladning fra sine storebrødre eller sportslige køreegenskaber, vinder den på sin omgængelighed og praktiske indretning. Den høje standard af udstyr og den lange garanti gør den til et økonomisk fornuftigt valg, der vil give konkurrenterne i klassen kamp til stregen.

Kia EV4 får af Mobilsiden.dk bedømmelsen 83/100 (virkelig god) i test.

Se også: Disse elbiler er Bedst i Test

Kia EV4

Bedste alternativer til Kia EV4

Der er mange alternativer til Kia EV4, fra hatchbacks som Volkswagens ID.3 og MGs MG4 Electric til de noget større SUV’er – selv Tesla Model 3 er den et alternativ til.

Blandt de mest oplagte alternativer til Kia EV4 er:

Se også: Sammenlign alle elbiler i Mellemklassen

Denne anmeldelse af Kia EV4 er baseret på testresultater fra flere bilmedier og billeder af bilproducenten. Når vi selv får mulighed for at teste Kia EV4, opdaterer vi denne test med vores egne indtryk og billeder.