Test, bedømmelse og pris på Audi Q4 e-tron (2024)

Den nye Audi Q4 e-tron imponerer med god køreoplevelse, høj komfort, rummelig og praktisk kabine og fremragende fartpilot. Test af Audi Q4 e-tron (2024).

Test, bedømmelse og pris på Audi Q4 e-tron (2024)

Der er mange gode alternativer til Audi Q4 e-tron, men den er absolut en af de bedste elektriske SUV’er til en overkommelig pris på det danske marked lige nu.

Se testresultater for den nye 2024-udgave af Audi Q4 e-tron med fordele, ulemper og en samlet bedømmelse.

Se også: Alle elbiler fra Audi i Danmark

Audi Q4 e-tron er en SUV i mellemklassen med rummelig kabine, 5 siddepladser og et fornuftigt stort bagagerum. En oplagt elbil til familien. Q4 e-tron blev den femte mest solgte elbil i Danmark i 2023.

Audi lancerede i september sidste år en ny Q4 e-tron, der bød på flere spændende opgraderinger. Blandt forbedringerne var længere rækkevidde, hurtigere opladning og ikke mindst en større ydeevne. Den nye 2024-model har også mere standardudstyr.

Audi Q4 e-tron koster fra 419.990 kroner.

Hvor god er Audi Q4 e-tron? Hvor meget plads er der til familien i den? Hvordan kører den? Hvad er godt og hvad er skidt? Vi giver herunder vores bedømmelse af Audi Q4 e-tron.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Konklusion på test af ny Audi Q4 e-tron

Audi Q4 e-tron klarer sig imponerende godt i test. Den ender med en samlet score på 83 ud af 100. Det betyder, at Audi Q4 e-tron får den samlede bedømmelse “Virkelig god”.

Med den høje score placerer Audi Q4 e-tron sig som den anden- og tredjebedste (Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron) bedste SUV i prisklassen. Sammenlagt er den nye Q4 e-tron den fjerde- og femtebedste elektriske SUV i mellemklassen.

På design, byggekvalitet, materialer og udstyr gør den nye Q4 e-tron det også godt. Byggekvaliteten er god og materialerne er i velkendt Audi-kvalitet. Man får alt i alt meget elbil for pengene i Q4 e-tron. Læs mere om vores Kvalitet/Pris Ratio.

Dertil scorer Audi Q4 e-tron topkarakter i sikkerheds- og crashtest med 5 ud af 5 stjerner.

Se også: Varianter, priser og alt om Audi Q4 e-tron

Se flere billeder af Audi Q4 e-tron

Det gode ved Audi Q4 e-tron

Den nye Audi Q4 e-tron har en nydelig, praktisk og rummelig kabine. Den virker solid bygget og materialerne er generelt gode.

Komforten i den er høj. Sæderne er behagelige, der er god plads på bagsædet, Sonos-lydsystemet imponerer, den er godt støjisoleret og der er godt med plads i bagagerummet.

På køreoplevelsen imponerer Q4 e-tron også. Godt nok er den ikke den hurtigste elektriske SUV, men her er rigeligt med power til de fleste. Audi Q4 e-tron har en direkte, men behagelig styring, og en hård, men stadig komfortabel affjedring – Audi har ramt en flot balance i køreoplevelsen.

Q4 e-tron har en god rækkevidde på 530 kilometer og hurtig DC-lynopladning med en effekt på maksimalt 135 kW (10-80% på 28 min.).

Førerskærm og infotainmentskærm er af en god kvalitet, og infotainmentsystemet er simpelt og tilpas hurtigt. Der understøttes dertil Android Auto og Apple CarPlay.

En god kombination af fysiske genvejsknapper og funktioner gemt i skærmen.

Se også: Prøvekør en Audi Q4 e-tron

Dette kunne være bedre ved Audi Q4 e-tron

Modsat et voksende antal af andre elbilmærker, finder man stadig en meget lang udstyrsliste til Q4 e-tron. Godt nok er prisen 419.990 kroner, men ekstraudstyret er dyrt.

Audis infotainmentsystem er ikke dårligt, men det trænger til en overhaling. En overhaling som den nye Q6 e-tron har fået, men som den mindre Q4 e-tron desværre ikke fik med. Det må sandsynligvis vente til næste generation.

Knapperne på rattet kan drille. Godt nok er der tale om fysiske trykknapper, men de enkelte genveje gemt bag to store stykker plast. Det betyder, at man skal trykke meget præcist, for at ramme den ønskede funktioner. Flere gange har vi ramt mute i stedet for skrue op for lydstyrken.

Der er intet frunk i Audi Q4 e-tron.

Se også: Kommende elbiler i Danmark

Alternativer til Audi Q4 e-tron

Vi byder velkommen til den nye Audi Q4 e-tron i Danmark, hvor den skal konkurrere mod elektriske SUV’er i mellemklassen. Blandt alternativerne er Volkswagen ID.4, Tesla Model Y, Hyundai Ioniq 5, Renault Scenic Electric, Ford Mustang Mach-E, Peugeot e-3008, BMW iX1, Volvo EX40, Mercedes EQB, Voyah Free og Xpeng G9.