Test og anmeldelse af Tesla Model 3

Er den mest populære elektriske sedan i Danmark pengene værd? Du kan læse godt og skidt om Tesla Model 3 i vores test.

Test og anmeldelse af Tesla Model 3

Der er meget godt at sige om Model 3, men der er bestemt også områder, hvor den kunne forbedres. Velkommen til vores test af Tesla Model 3.

Se også: Alle elbiler fra Tesla

Teslas Model 3 behøver ikke den store introduktion. Er du bare en anelse interesseret i elbiler, ser du Model 3 overalt – næsten så mange, at man bliver en anelse træt af at se den.

Men selvom der er mange Model 3 skal man ikke undervurdere den, for der er meget elbil for pengene gemt i den og en af de sjovere køreoplevelser.

Er Tesla Model 3 den rigtige elbil for jer? Herunder kan du læse mere om de gode og dårlige ting ved Model 3 og se den samlede bedømmelse på elbilen.

Konklusion test af Tesla Model 3

Tesla Model 3 klarer sig flot i vores test, hvor den får en samlet bedømmelse på 83 ud af 100, som konverteres til “virkelig god”.

Prisen på Model 3 starter ved 329.990 kroner, hvilket gør den til den billigste elektriske sedan på markedet overhovedet.

Den indtager en 2. plads blandt sedan-konkurrenterne i prisklassen 300.000 til 399.999 kroner, og den nupper endda en 8. plads blandt de bedste elbiler i mellemklassen.

Når det kommer til pris versus kvalitet gør Model 3 det også fornuftigt. I vores Kvalitet/Pris Ratio får den nemlig bedømmelsen “ekstremt meget kvalitet til prisen”. Med det sagt er der dog nogle områder, hvor Model 3 skuffer i forhold til kvaliteten. Læs mere om Kvalitet/Pris Ratio.

I sikkerheds- og crashtest scorer Tesla Model 3 topkarakter med 5 ud af 5 stjerner.

Se også: Varianter, priser og specifikationer på Tesla Model 3

Se flere billeder af Tesla Model 3

Det gode ved Tesla Model 3

Set udvendigt fra er Tesla Model 3 ikke den mest interessante bil på markedet, men indeni er den ganske nydeligt. Hvor de fleste andre biler er fyldt med knapper og funktioner, er Model 3 ekstremt minimalitisk. Det er moderne, stilrent, og med glastaget meget lyst og indbydende.

Model 3 er flot udstyret. Man får langt det meste udstyr i basismodellen, hvor der kun er mulighed for at opgradere med andre lakfarver, fælge, anhængertræk, hvidt interiør og udvidet autopilot.

Tesla Model 3 er en af de sjovere elbiler at sidde bag rattet på. Undervognen er relativt stiv, den vejer mindre end de fleste elbiler og ydeevnen er imponerende. 0-100 km/t på 3,3 sekunder i Performance-varianten er vildt, men 0-100 km/t på 6,1 sekunder for basismodellen er imponerende ydeevne til prisen.

Når det kommer til rækkevidde og opladning klarer Model 3 sig også godt. Den kører over 600 kilometer på en opladning og 10-80 procent tager 25-30 minutter. En rækkevidde på knap 500 kilometer for basismodellen er også flot.

Den store infotainmentskærm er af en flot kvalitet med en høj opløsning. Softwaren er hurtig og meget brugervenlig, og bestemt en af de absolut bedste på markedet.

Til sidst, men ikke mindst, er Model 3 en sikker elbil. Den scorer 5 ud af 5 stjerner hos Euro NCAP.

Se også: Prøvekør en Tesla Model 3

Dette kunne være bedre Tesla Model 3

Designet på kabinen og cockpittet er flot, men kvaliteten er ikke hvad man forventer af en bil til mere end 300.000 kroner – og helt op til 427.000 kroner. Der er for meget tynd, hård plastik, og byggekvaliteten er ofte ikke god nok.

Der er ingen førerskærm i Model 3 og heller ikke mulighed for Head-up display. I stedet fungerer infotainmentskærmen som førerskærm, hvilket kræver tilvænning.

Det ser godt og stilrent ud, men manglen på fysiske knapper kan være irriterende. Man er tvunget til at bruge infotainmentskærmen til alle bilens funktioner.

Softwaren er god, appen er god, men manglen på Apple CarPlay og Android Auto er en stor ulempe.

Model 3 har ikke den bedste støjisolering i forhold til konkurrenterne, hvilket kan høres ved kørsel på motorvej.

Se også: Kommende elbiler i Danmark

Alternativer til Tesla Model 3

Tesla Model 3 er en sedan i mellemklassen, der konkurrerer mod elbiler som XPeng P7, Polestar 2, BMW i4 og Hyundai Ioniq 6.