Test af Skoda Elroq – meget elbil for pengene
Skoda har med Elroq skabt en elektrisk SUV, der virker skræddersyet til det danske marked ved at kombinere praktiske egenskaber med økonomisk fornuft.
Elroq bygger videre på succesen fra den populære Enyaq, men i en mere kompakt indpakning og til en mere attraktiv pris.
Læs vores test og bedømmelse af Skoda Elroq og se de bedste alternativer.
Se også: Alle elbiler fra Skoda i Danmark
Skoda Elroq: Kompakt og prisvenlig SUV til familien
Skoda Elroq placerer sig solidt i mellemklassen for SUV’er, hvor den skal kæmpe om de danske familiers gunst.
Designsproget er nyt og markerer et skifte for Skoda med den såkaldte ”Modern Solid”-stil, der blandt andet ses på den lukkede frontgrill og de slanke lygter.
På det danske marked lander Elroq som en direkte udfordrer til biler som Kia EV3, Renault Scenic E-Tech, MG S5 EV, Nissan Ariya og Ford Explorer.
Med en startpris, der underskriver mange konkurrenter, og en overraskende god rummelighed, er det ikke så underligt, at Skoda Elroq allerede er en storsællert.

Specifikationer på Skoda Elroq
Bliv klogere på de vigtigste specifikationer på Skoda Elroq:
Hvor stor er Skoda Elroq?
Skoda Elroq måler 4.488 mm i længden, 1.884 mm i bredden og 1.625 mm i højden. Selvom den er kortere end storebror Enyaq, deler de akselafstand på 2.765 mm, hvilket sikrer imponerende pladsforhold i kabinen.
Den er større end Kia EV3, på størrelse med Renault Scenic, men kan ikke helt matche den noget dyrere Xpeng G6 på plads.
Når det kommer til praktik, byder Elroq på fem siddepladser, hvoraf passagersædet foran samt de to yderste bagsæder er udstyret med ISOFIX-beslag, hvilket gør den ideel til børnefamilier.
Bagagerummet rummer 470 liter med sæderne oppe, og lægger du bagsæderne ned, udvides kapaciteten til hele 1.580 liter. Det er værd at bemærke, at Elroq, i modsætning til visse konkurrenter, ikke har et “frunk” (bagagerum foran) til ladekabler, men Skoda har kompenseret med deres egne smarte opbevaringsløsninger.
Renault Scenic, Xpeng G6 og Ford Explorer har større bagagerum, men Skoda Elroq har en anelse mere plads bagi end Kia EV3.
Se også: Priser, specifikationer og billeder af Skoda Elroq

Hvor langt kører Skoda Elroq på en opladning?
Skoda Elroq tilbydes med tre forskellige batteristørrelser. Indstigningsmodellen Elroq 50 har et batteri på 52 kWh, hvilket giver en WLTP-rækkevidde på 375 km. Mellemmodellen Elroq 60 har 59 kWh-batteri og en rækkevidde på 426 km.
Topmodellerne Elroq 85 og Elroq 85x har et større 77 kWh batteri, hvilket giver en rækkevidde på op til 567 km. Strømforbruget ligger fornuftigt mellem 153 og 165 Wh/km afhængigt af varianten.
Opladning sker med op til 11 kW via AC-ladere, hvilket giver en fuld opladningstid på mellem 5,5 og 8 timer hjemme i indkørslen.
På farten understøtter Elroq DC-hurtigladning med effekter fra 145 kW for det mindste batteri op til 175 kW for det største. Det betyder, at en opladning fra 10 til 80 procent kan klares på cirka 24-28 minutter under optimale forhold, da batteriet kan forvarmes inden ankomst til laderen.
På lynopladning er Skoda Elroq faktisk hurtigere end de tætteste konkurrenter, men langt fra Xpeng G6, som klarer opgaven på kun 12 minutter.

Hvor hurtig er Skoda Elroq?
Basismodellen Elroq 50 er baghjulstrukket og yder 125 kW (170 hk), hvilket giver en acceleration fra 0-100 km/t på 9,0 sekunder og en tophastighed på 160 km/t. Går du et trin op til Elroq 60, får du 150 kW (204 hk) og klarer sprinten på 8,5 sekunder.
Sjovere bliver det i den kraftigere Elroq 85, der med APP500-elmotoren leverer 210 kW (286 hk) og sender bilen til 100 km/t på kvikke 6,6 sekunder med en tophastighed på 180 km/t. Der findes også en firehjulstrukket RS-version med 250 kW (340 hk), der klarer distancen på blot 5,4 sekunder.
For dem med behov for at trække, må de fleste varianter trække 1.000 kg på krogen, mens RS-modellen må trække op til 1.200 kg. Det placerer Elroq i den lettere ende, hvad angår trækkraft, sammenlignet med nogle større SUV’er, men det er tilstrækkeligt for de fleste hobbytrailere og mindre campingvogne.
Udstyr i Skoda Elroq
Skoda har valgt en aggressiv tilgang til udstyret på det danske marked, hvor selv basismodellen er ganske veludstyret. Alle modeller kommer som standard med en stor 13-tommer infotainmentskærm, bakkamera, parkeringssensorer bag, klimaanlæg og 19-tommer alufælge. Derudover får man Skodas klassiske ”Simply Clever”-løsninger som paraply i døren og isskraber i bagklappen.
Det er dog værd at være opmærksom på en væsentlig detalje ved basismodellen Elroq 50, som ikke har varmepumpe som standard. Vælger man derimod Elroq 60 eller højere, er varmepumpen standard, hvilket er en fordel i det danske klima, da den er mere effektiv ved opvarmning.
Højere udstyrsniveauer som ‘Sportline’ tilføjer blandt andet matrix LED-lygter, sportssæder, progressiv styring og så er materialekvaliteten også en tand eller to højere.
Man skal desværre helt op i Elroq 85 Sportline for at få den adaptive sportsundervogn (Skoda DCC Adaptive Chassis Control), som ikke er med i Elroq 60 Sportline. Sportsundervognen kan varmt anbefales, men så er vi også oppe i 334.795 kr.

Skoda Elroq: Pris, leasing og garanti
Skoda Elroq kommer ind på markedet med en konkurrencedygtig pris fra 249.795 kr. for Elroq 50. Dette er en skarp pris, der matcher eller underbyder mange direkte konkurrenter i mellemklassen.
De fleste danske købere vil dog formentlig kigge mod Elroq 60 til 264.795 kr., da merprisen på kun 15.000 kr. giver både længere rækkevidde, flere hestekræfter og varmepumpe. Den længste rækkevidde får man i Elroq 85, som starter ved 314.795 kr.
Basismodellen har en skarp pris, men mindre attraktiv er Elroq 85, hvor man finder flere konkurrenter til priser lige under 300.000 kr., som for eksempel Xpeng G6.
Den halvårlige CO2-ejerafgift er lav på 420 kr.
Hvad koster leasing af Skoda Elroq?
En Skoda Elroq 60 kan privatleases med en udbetaling på 19.995 kr. og en månedlig ydelse på 2.995 kr. ved 10.000 km om året. De samlede omkostninger efter 36 måneder løber op i 128.415 kr. Dette beløb svarer til cirka 48,5 % af bilens kontantpris, hvilket er et fornuftigt niveau, omend ikke et godt tilbud.
For den større Elroq 85 er den månedlige ydelse 3.495 kr. med samme udbetaling, hvilket giver en totalomkostning på 146.415 kr. over tre år. Det svarer til 46,5 % af nyprisen, og dermed en lidt mere attraktiv leasingpris.
Se også: Sammenlign priser på elbiler i Danmark
Hvordan er garantien på Skoda Elroq?
Skoda har opgraderet deres garantivilkår markant i Danmark. Elroq leveres med en garanti på 5 år eller 150.000 km, alt efter hvad der kommer først. Batteriet er dækket af en separat garanti på 8 år eller 160.000 km.
Garantien på Skoda Elroq er gennemsnitlig i forhold til markedet, men samtidig god. Man kan få bedre garanti hos Kia, Hyundau, Mazda og en række kinesiske mærker.
Du kan sammenligne garantien med andre mærker i vores oversigt over garantier på elbiler i Danmark.
Se også: Bedste leasingtilbud på elbiler

Fordele og ulemper ved Skoda Elroq
Der er mange fordele og ulemper ved Skoda Elroq. Her er de vigtigste:
Fordele ved Skoda Elroq
- Pris: Meget konkurrencedygtig startpris og stærkt forhold mellem pris og udstyr, især på 60-modellen.
- Plads: Fremragende udnyttelse af kabinen med god plads til både passagerer og bagage trods kompakte ydre mål.
- Venderadius: Bilen har en imponerende lille venderadius på kun 9,3 meter, hvilket gør den utrolig nem at manøvrere i byen.
- Komfort: Køreegenskaberne er afstemt til komfortabel og rolig kørsel, og støjniveauet i kabinen er lavt.
- Fysiske knapper: I modsætning til mange andre elbilermærker finder man knapper til nogle af de mest brugte funktioner i Elroq.
- Simply Clever: Vi elsker de praktiske tilføjelser, som Skoda leverer med Simply Clever, som for eksempel en holder til ladekabel i hattehylden.
Ulemper ved Skoda Elroq
- Ingen frunk: Der er intet bagagerum under motorhjelmen til ladekabler, hvilket ellers er standard hos mange konkurrenter.
- Varmepumpe: Det er ærgerligt, at den energibesparende varmepumpe er ekstraudstyr på basismodellen, når den er standard på de øvrige.
- Materialer: Der er anvendt en del hård plast i kabinen på de billigere udstyrsniveauer for at holde prisen nede.
- Infotainmentsystem: Infotainmentsystemet i Skoda Elroq er udmærket, simpelt og brugervenligt. Men det er langt fra så godt som i elbiler fra Xpeng, Tesla, Renault og andre.

Skoda Elroq: Virkelig god, solid og fornuftig familiebil
Skoda Elroq fremstår som en yderst gennemført elbil, der rammer plet i det danske marked. Den kombinerer fornuftig rækkevidde, høj praktik og en pris, der er til at betale for mange familier.
Selvom den måske ikke er den mest spændende bil at se på eller køre i, leverer den en tryg, rummelig og komfortabel pakke, der er svær at komme uden om.
Med en score på 82/100 cementerer Skoda Elroq sin position som en virkelig god bil i mellemklassen blandt SUV’erne. Her får man meget elbil for pengene.
Se også: Disse elbiler er Bedst i Test
Bedste alternativer til Skoda Elroq
Blandt de bedste alternativer til Skoda Elroq er:
- Nissan Ariya
Bedømmelse: 80/100 (Fremragende)
Pris: Fra 264.900 kr. - Renault Scenic E-Tech Electric
Bedømmelse: 83/100 (Virkelig god)
Pris: Fra 249.990 kr. - Kia EV3
Bedømmelse: 81/100 (Virkelig god)
Pris: Fra 269.900 kr.
Se også: Sammenlign alle SUV i mellemklassen