Test: Hvor meget strøm bruger aircondition i en elbil?

Ny test viser, hvor meget strøm tændt aircondition på en varm sommerdag bruger i en elbil, og hvor mange kilometer af rækkevidden, der går tabt.

Test: Hvor meget strøm bruger aircondition i en elbil?

Elbiler er er langsomt, men sikkert ved at blive allemandseje, men der er stadig mange spørgsmål, der rejser sig om det – for mange – nye drivmiddel: For eksempel hvordan elbilerne klarer sig i ekstremt vejr.

Se også: Sammenlign priser og specifikationer på elbiler

8 timer med aircondition i 35 graders varme

Netop det har den tyske bilforening ADAC undersøgt. ADAC har sat en Tesla Model Y på prøve ved at simulere en sommertrafikprop for at finde ud af, hvor meget aircondition påvirker elbilers rækkevidde.

Foto: ADAC

I et kontrolleret laboratoriemiljø udsatte ADAC en Tesla Model Y for en simuleret otte timer lang trafikprop under en brandvarm sommerdag. Den indvendige temperatur i bilen var indstillet til behagelige 20 grader, mens udetemperaturen nåede op på hele 35 grader. Sensorer på bilen overvågede omhyggeligt klimaanlæggets ydeevne og sikrede ensartet køling under hele testen.

Se også: Test og anmeldelser af elbilers komfort

Aircondition i elbiler bruger ikke meget strøm

Testen viser, at det krævede mellem 1,3 og 1,5 kW køleeffekt at opretholde den ønskede indvendige temperatur. Det svarer til et energiforbrug på 1,3-1,5 kWh i timen.

For Tesla Model Y svarer det til blot 2 procent af batterikapaciteten eller 8 kilometer tabt rækkevidde i timen. Selv efter otte timers kontinuerlig brug af aircondition i ekstrem varme faldt Model Y’s rækkevidde kun med 64 kilometer – en reduktion på 16 procent af batteriniveauet.

I modsætning til biler med forbrændingsmotor, hvor kompressoren til klimaanlægget drives af motoren, trækker elbiler strøm direkte fra højspændingsbatteriet.

I samme scenarie ville et køretøj med forbrændingsmotor bruge 1 til 1,5 liter brændstof i timen afhængigt af motorstørrelse og motortype. Det svarer til 10 til 15 kWh i timen, hvilket viser, at elbiler er fossilbilerne overlegne, når det gælder effektiviteten af airconditionanlæg.

Se også: Ladeløsning til elbil med Zaptec-ladeboks

Lige så gode resultater i andre elbiler

Det er vigtigt at bemærke, at flere faktorer kan påvirke klimaanlæggets energiforbrug. Hyppig døråbning, lavere temperaturindstillinger og et større antal passagerer kan øge energiforbruget. Køligere omgivelsestemperaturer eller en højere ønsket indvendig temperatur vil omvendt kræve mindre elektricitet.

ADAC-testen viser, at aircondition har en mindre indvirkning på en elbils rækkevidde, selv under ekstreme sommerforhold. Da airconditionanlæg på tværs af forskellige elbilmærker og -modeller er sammenlignelige, bør resultaterne fra Model Y-testen også kunne anvendes på de fleste andre elbiler.

Du kan altså roligt fyre op for bilens airconditionanlæg, da det selv i de værst tænkelige scenarier ikke er nogen stor strømsluger.

Vi anbefaler:
Find bedste forsikring til elbiler
Disse elbiler er Bedst i Test
Kommende elbiler de næste tre år
Her er de billigste elbiler i Danmark