Toyota: Sådan bliver verdens bedste infotainmentsystem

Toyotas nye softwareplatform Arene giver et hurtigere infotainmentsystem, trådløse opdateringer og bedre førerassistenter og gør Toyotas kommende elbiler mere attraktive.

Toyota: Sådan bliver verdens bedste infotainmentsystem

Toyota introducerer med den nye 2026-udgave af plugin-hybridbilen RAV4 sin første softwaredefinerede platform, Arene, der danner grundlaget for fremtidens elbiler.

Softwareplatformen giver et hurtigere og bedre infotainmentsystem, bedre førerassistenter og over-the-air opdateringer – se Toyotas nye infotainmentsystem.

Se også: Alle elbiler fra Toyota

Toyotas elbiler får bedre software

Toyotas første softwaredefinerede platform, Arene, bliver grundlaget for softwaren i kommende biler fra mærket.

Softwareplatformen muliggør ægte over-the-air opdateringer, 5G-internetopkobling, naturlig stemmestyring og et nyt og stærkt forbedret infotainmentsystem med en optimeret brugerflade og widgets, der kan tilpasses. En hurtigere computer sikrer også en bedre betjeningshastighed.

Af billederne fra den nye Toyota RAV4 fremgår det også, at der er adgang til streamingapps som Spotify og SiriusXM, mens der er nem adgang til komfortindstillinger i bunden af infotainmentskærmen. Venstre side består af en simpel menustruktur som i dag, mens der er statusikoner i øverste højre hjørne.

Også smartphone-appen er fornyet, hvor man kan tænde, låse/aflåse, åbne el-bagklap, åbne vinduer, åbne soltag, tænde lyset, dytte og aktivere havariblink.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

Ny software skal løfte Toyotas elbiler ind i fremtiden

Toyotas nye softwareplatform markerer et afgørende vendepunkt for bilmærkets elbiler – også i Danmark. Hvor Toyota hidtil har haltet gevaldigt bagefter på det digitale område, introducerer Arene en softwaredefineret platform, som gør det muligt at opdatere bilens funktioner trådløst over-the-air, præcist som hos Tesla.

Forbedrede førerassistentsystemer (ADAS) og et nyt og hurtigere infotainmentsystem med 5G, stemmestyring og en mere intuitiv brugerflade betyder, at Toyotas kommende elbiler bliver langt mere tidssvarende, fleksible og fremtidssikrede. Ja, Toyota kopierer såmænd bare det, som Tesla introducerede allerede i starten af 2010’erne. Og det er ikke et sekund for sent.

Toyota har dog lige glemt, at den massive kant rundt om skærmen hører til i en bil fra 2010’erne og ikke 2025.

Toyota får dermed ikke blot forbedret bilernes software, men også muligheden for at kombinere sin legendariske driftssikkerhed med software og brugeroplevelse på højde med de førende elbilproducenter. Det kan styrke det japanske bilmærkes position herhjemme, hvor Toyota kun er 12. størst på salget af elbiler i Danmark i 2025, hvilket selvfølgelig ikke er godt nok, når man er verdens suverænt største bilproducent.

I et marked som det danske, hvor købere forventer sømløs software og konstant opdaterede funktioner, kan Arene gøre Toyotas elbiler langt mere attraktive. Vi ved dog endnu ikke, hvornår softwaren finder vej i de første elbiler. Ejere af eksisterende Toyota-elbiler skal ikke forvente at se softwaren i eksisterende biler.

Se også: Disse elbiler er Bedst i Test

Perspektivering

Der er også stor forskel på softwaren i elbiler i forhold til funktioner, ydeevne, brugervenlighed og mere. Her kan du se overblik over elbiler med bedste infotainmentsystem.

Vi anbefaler:
Hvilken ladeboks og ladeløsning skal jeg vælge?
Hvorfor vælge elbil?
Priser på de billigste elbiler i Danmark