Undersøgelse: Apple CarPlay øger tilfredsheden med biler

Forbrugerne foretrækker biler, der understøtter Android Auto og især Apple CarPlay. Den sømløse integration mellem bil og smartphone giver nemlig helt åbenlyse fordele.

Undersøgelse: Apple CarPlay øger tilfredsheden med biler

En ny undersøgelse, der blev offentliggjort i sidste uge af den amerikanske analysevirksomhed J.D. Power, viser, at de amerikanske forbrugere foretrækker biler, der understøtter Android Auto og især Apple CarPlay.

Se også: Sammenlign priser, specifikationer og bedømmelser på elbiler

Størst tilfredshed med biler med Apple CarPlay

Analysevirksomhedens årlige U.S. Automotive Performance, Execution, and Layout (APEAL) Study viser, at den samlede tilfredshed med infotainmentsystemer i biler i gennemsnit er på 805 på en 1.000-punkts skala. Tilfredsheden er dog højere blandt ejere, der bruger Android Auto (832), og endnu højere for dem, der bruger Apple CarPlay (840).

Undersøgelsen er baseret på svar fra 99.144 ejere af nye 2024-bilmodeller i USA, som er blevet spurgt efter 90 dages ejerskab. Undersøgelsen blev gennemført fra juli 2023 til maj 2024.

Afstemning

Indlæser ... Indlæser ...

Se også: Test og anmeldelser af elbilers infotainmentsystemer

Producenter styrer uden om Android Auto og CarPlay

Både Apple CarPlay og Android Auto har konsekvent klaret sig godt i tilfredshedsundersøgelser af biler, siden de to systemer blev lanceret i henholdsvis 2014 og 2015. Resultatet er derfor i og for sig ikke så overraskende.

Men resultatet kommer på et tidspunkt, hvor der ses en tendens til, at flere bilproducenter forsøger at satse alt på et egenudviklet infotainmentsystem, hvor understøttelse af Apple CarPlay og Android Auto bevidst er blevet fravalgt. I USA har bilgiganten General Motors, der står bag Buick, Cadillac, Chevrolet og GMC, fravalgt Apple CarPlay og Android Auto – til stor frustration for mange bilister, som ser store fordele i den sømløse integration mellem bil og smartphone.

Tesla, NIO og Rivian er eksempler på tre andre større bilproducenter, som aktivt har fravalgt Apple CarPlay og Android Auto. Særligt Tesla må siges at være et eksempel på, at det sagtens kan lade sig gøre at sælge biler uden understøttelse af Android Auto og Apple CarPlay, men man kommer ikke uden om, at man fratager brugerne en grad af valgfrihed – for eksempel muligheden for at bruge Google Maps til navigation, hvis man foretrækker denne app.

Se også: Disse elbiler er Bedst i Test

Næste generations CarPlay på vej

I 2022 annoncerede Apple næste generation af Apple CarPlay, som vil være dybere integreret i bilerne på tværs af flere skærme – for eksempel både infortainmentskærmen og førerskærmen. Det nye Apple CarPlay vil også have en indbygget FM-radioapp, styring af klimaanlæg og meget mere. Bilproducenterne kan også i høj grad tilpasse designet, så CarPlay matcher bilproducentens egen designstil.

Næste generations Apple CarPlay kan overtage alle bilens skærme. Foto: Apple

Indtil videre er der dog ikke nogle biler på markedet, som understøtter det nye CarPlay. Porsche og Aston Martin bliver dog de første producenter, som tager det forbedrede Apple CarPlay i brug.

Med det opdaterede CarPlay bliver efterspørgslen på understøttelse af platformen blot endnu større, og det bliver interessant at se, om producenter som Tesla, Rivian og NIO på et tidspunkt ender med at give efter for forbrugernes pres. Xpeng holdt i flere år også fast i ikke at tilbyde Apple CarPlay og Android Auto, men i Xpeng G6 og den opdaterede Xpeng G9 er de to systemer nu understøttet efter ønske fra mange kunder.

Vi anbefaler:
Hvilke elbiler kommer i 2024, 2025 og 2026?
De billigste elbiler man kan købe i Danmark
Ladeløsning med serviceaftale og elafgiftsrefusion