Volvos elbiler bliver nu pænere

Volvo har brugt enorme ressourcer på at sætte højteknologiske LiDAR-sensorer på taget af deres topmodeller, men nu forsvinder de igen fra bilerne.

Volvos elbiler bliver nu pænere

I forbindelse med lanceringen af topmodellen EX90 brugte Volvo meget krudt på at fortælle, hvor vigtig den sorte boks på taget, LiDAR’en, var for sikkerheden. Nu viser det sig, at teknologien alligevel blev for stor en udfordring.

Volvo har nu stoppet samarbejdet med LiDAR-leverandøren Luminar og fjerner den ellers lovende teknologi fra EX90 og ES90 fra og med 2026-modellerne.

Se også: Alle elbiler fra Volvo

Volvo dropper LiDAR-sensorer

Volvo tager et markant teknologisk skifte: Fra modelår 2026 forsvinder LiDAR helt fra elbilerne EX90 og ES90, og samarbejdet med leverandøren Luminar bliver stoppet. Dermed skrotter Volvo en teknologi, de ellers har profileret sig på.

Volvo har brugt enorme ressourcer på LiDAR-teknologien, som har store fordele. Teknologien kan måle afstande ekstremt præcist og “se” objekter i mørke og dårligt vejr på en måde, kameraer ofte ikke kan. Det højner sikkerheden og giver bedre førerassistentsystemer.

Ifølge Volvo skyldes beslutningen dels ønsket om at reducere risiko i forsyningskæden, dels at Luminar ifølge Volvo ikke har levet op til sine kontraktlige forpligtelser. Luminar har på det seneste været ramt af økonomiske problemer, fyringsrunder og uro i ledelsen – noget der tilsyneladende har fået Volvo til at miste tilliden.

Der er uden tvivl potentiale i LiDAR-teknologien, men Volvo påstår, at de kan opnå samme høje sikkerhedsniveau ved brug af kraftig computerkraft og avancerede kamera- og sensorsystemer. Fordelen ved at droppe LiDAR-sensorer er, at den grimme sorte kasse på taget forsvinder.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

LiDAR-sensor på Volvo EX90.

Se også: Sammenlign alle elbiler i Danmark

Gør LiDAR overhovedet en forskel?

Volvo forventer ikke at erstatte Luminar med en anden LiDAR-leverandør, så lige nu ser det ud til, at Volvo helt parkerer teknologien.

Men gør LiDAR egentlig en mærkbar forskel for føreren? På papiret burde LiDAR være klart overlegent i forhold til almindelige kameraer og sensorer, men i praksis oplever man det ikke som et gennembrud, når man sætter sig bag rattet i en bil med LiDAR. Det får os til at tro, at teknologien stadig er for svær, for tidskrævende og for dyr at udnytte fuldt ud for bilproducenterne.

Volvo har satset stort på LiDAR og det har uden tvivl kostet dem dyrt. Alligevel ligner det den rigtige beslutning at lægge teknologien på hylden for nu og fokusere på løsninger, der giver mere værdi her og nu. Og så gør det jo ikke noget, at det betyder, at bilerne bliver pænere at se på.

Beslutningen påvirker nogle kunders eksisterende ordrer på EX90 og ES90, og Volvo er nu i gang med at kontakte de berørte kunder.

Se også: Priser, specifikationer og billeder af Volvo EX30

Herunder kan du se Volvo EX90 med og uden LiDAR-sensor:

Vi anbefaler:
Guide til valg af ladeboks og ladeløsning
Elbiler der er Bedst i Test
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027