Volkswagen overdrager Bugatti til superelbilsproducent
Hvis der er nogen der kan noget med batterier og hestekræfter, så er det kroatiske Rimac. Rimac er på rekordtid blevet verdenskendte for deres første superbil, Rimac Nevera, som forventes at blive den hurtigste produktionsbil nogensinde – hurtigere end Bugatti Chiron, som netop nu er indehaver af den titel. Og nu er Rimac altså klar til at overtage Bugatti, som har været i Volkswagen hænder siden 1998.
Med Nevera har Rimac bygget verdens vildeste elektriske bil, som med fire elektriske motorer yder 1.914 hestekræfter, går fra 0-100 km/t på 1,97 sekunder og har en topfart på 412 km/t. Og det er præstationer, som har fået alle de store bilproducenters opmærksomhed. Rimac kan noget helt specielt, og det ved VW. Rimac blev startet af Mate Rimac, som i 2009 grundlagde virksomheden i en garage.
Se også: Nu bliver det lettere at oplade elbilen på farten
Ejer størstedelen af Bugatti
Fremover er Rimac ejer af størstedelen af, helt præcist 55 procent. Resten af er ejet af Porsche, som er ejet af Volkswagen. Navnet fremover bliver derfor Bugatti Rimac.
Rimac Group vil eje både Bugatti Rimac og Rimac Technologies, en udløber af virksomheden med fokus på udvikling, produktion og levering af batterisystemer, drivlinjer og andre EV-komponenter. Gennem årene har Rimac leveret bilkomponenter til Porsche, Hyundai og ja til Bugatti.
”Bugatti og Rimac vil begge fortsætte som separate respektive mærker og bibeholde eksisterende produktionsfaciliteter og distributionskanaler,” siger Rimac.
”Bugatti Rimac repræsenterer det firma, der vil udvikle fremtiden for både Bugatti- og Rimac-køretøjer ved at slutte sig til ressourcer og ekspertise inden for forskning og udvikling, produktion og andre områder.”, slutter Rimac.
En elektrisk Bugatti på vej
Rimac sagde derudover, at en elektrisk Bugatti forventes færdig i dette årti, hvor de indtil da stadig vil producere hybridmodeller.