Volkswagen salg af elbiler falder i 3. kvartal 2024

Igen i 3. kvartal oplevede Volkswagen et fald i salget af elbiler. Priskrig i Kina og høje produktionsomkostninger i Tyskland udfordrer den garvede bilproducent.

Volkswagen salg af elbiler falder i 3. kvartal 2024

Volkswagens salg af elbiler er i 3. kvartal 2024 faldet med 9,8 procent sammenlignet med samme periode sidste år. Koncernen solgte 189.400 elbiler mod 209.900 samme kvartal i fjor.

Se også: Se Volkswagens udvalg af elbiler

Priskrig i Kina og højere produktionsomkostninger

Dermed har Volkswagen-koncernen oplevet endnu et kvartal i tilbagegang. I årets 1. kvartal solgte Volkswagen 3,3 procent færre elbiler end året forinden, og i 2. kvartal oplevede producenten et fald på 3,8 procent.

Volkswagen-koncernen forsøger i år at navigere i et stadig mere udfordrende marked, der er ramt af en priskrig i Kina og høje produktionsomkostninger i hjemlandet.

I Europa er Volkswagens salg af elbiler faldet med 11,9 procent, og endnu værre står det til i USA med et fald på knap 42 procent.

Se også: Disse elbiler er Bedst i Test

Antal leverede elbiler inddelt efter marked

Marked 3. kvartal 2024 3. kvartal 2023 Forskel
Europa 109.200 124.000 -11,9 %
USA 11.900 20.500 -41,7 %
Kina 57.500 54.700 +5,2 %
Resten af verden 10.700 10.800 -0,7 %
Hele verden 189.400 209.900 -9,8 %

Se også: Test og anmeldelser af elbiler fra Volkswagen

Vil ikke være med i kinesisk priskrig

Det er ikke kun elbilområdet, der udfordrer Volkswagen. Set over alle drivmidler oplevede koncernen et fald på 7,1 procent i 3. kvartal.

I Kina har Volkswagen oplevet et fald på 15 procent, men det kinesiske salg af elbiler er derimod gået 5,2 procent op. Årsagen til det generelle fald er ifølge Volkswagen konkurrenternes massive prisfald – flere af dem sælger endda biler med et tab i et forsøg på at vinde markedsandele.

Volkswagen har dog undgået denne taktik og foretrækker at holde sig til sin prismodel for at sikre, at der indbringes det nødvendige overskud til investeringer i nye teknologier.

Se også: Hvad koster de billigste elbiler i Danmark?

Antal leverede elbiler inddelt efter mærke

Nedenfor kan du se antal leverede elbiler fra Volkswagen-koncernens forskellige mærker:

3. kvartal 2024 3. kvartal 2023 Forskel
Brand Group Core 143.300 152.100 -6,5 %
Volkswagen (personbiler) 102.700 108.200 -5,1 %
Škoda 21.300 23.100 -7,8 %
SEAT/Cupra 12.900 13.500 -4,4 %
Volkswagen (varebiler) 5.400 7.300 -26,3 %
Brand Group Progressive 39.100 47.400 -17,4 %
Audi 39.100 47.400 -17,4 %
Bentley
Lamborghini
Brand Group Sport Luxury 7.400 9.900 -25,0 %
Porsche 7.400 9.900 -25,0 %
Brand Group Trucks 500 500 -1,30 %
MAN 150 280 -46,7 %
Volkswagen Truck & Bus 10 10 +180,0 %
Scania 80 40 +81,8 %
International 290 210 +37,0 %
Volkswagen Group (i alt) 189.400 209.900 -9,8 %

Også konkurrenterne BMW og Mercedes-Benz oplever at blive holdt tilbage af et udfordrende kinesisk marked med lav efterspørgsel og stærk konkurrence på pris.

Årsagen til væksten på 5,2 procent i salget af elbiler i Kina skyldes nogle omkostningsbesparende foranstaltninger, som er gjort i Kina for at øge konkurrenceevnen.

Se også: Disse elbiler kommer i 2024, 2025 og 2026

Europæiske producenter er udfordrede

Volkswagen oplever også, at priserne presses i bund uden for Kina, og det har fået producenten til at overveje at lukke flere tyske fabrikker som en del af en spareøvelse, der skal holde producenten konkurrencedygtig i en tid med stigende produktionsomkostninger.

Flere europæiske producenter som BMW, Mercedes-Benz, Stellantis og Aston Martin har, ligesom Volkswagen, nedjusteret deres forventninger til rentabiliteten for hele året. De fleste af dem begrunder det med en svag efterspørgsel i Kina.

De står også over for udsigten til en eskalerende handelskrig med Kina, efter EU i sidste uge bekræftede sine planer om at indføre toldsatser på op til 45 procent på elbiler fremstillet i Kina.

Mange europæiske producenter har udtrykt bekymring for gengældelse i frygt for, at det kan skade de europæiske producenters salg af elbiler i Kina.

Se også: Guide til opladning af elbil med ladeboks i hjemmet