Volkswagen tæt på at lukke topmoderne elbilfabrik

Audi Q8 e-tron er for dyr til Europa. Nu overvejer Volkswagen Group at lukke den topmoderne fabrik, der producerer elbilmodellen.

Volkswagen tæt på at lukke topmoderne elbilfabrik

Volkswagen vil sandsynligvis lukke sin topmoderne fabrik i Belgien, skriver Euronews. Fabrikken producerer Audi Q8 e-tron, der sælges alt for få af i Europa.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

Audi Q8 e-tron er alt for dyr for europærer

Volkswagen Group har været på udkig efter investorer eller andre løsninger, som kan holde fabrikken i Belgien i live. Bilproducenten siger nu, at ingen af de 26 interesserede parter tilbød nogen levedygtige løsninger for fabrikkens fremtid, som rapporteret af Automotive News Europe.

Fabrikken producerer den store elbil Audi Q8 e-tron, som med en produktionskapacitet på 120.000 køretøjer når sit højdepunkt i 2022 med 47.900 biler. I 2023 blev der bygget 37.400 Q8 e-tron sidste år og i 2024 har Audi leveret kun 23.900 eksemplarer af denne elbilmodel.

En Audi Q8 e-tron koster i Danmark fra 755.000 kr.

Men andre problemer har også plaget den belgiske fabrik. For det første ligger den på en jernbanelinje, hvilket gør det umuligt at udvide, og der er ikke noget karrosseriværksted på stedet, hvilket betyder, at importerede karrosseridele skal leveres fra andre fabrikker.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Audi Q8 e-tron

Se også: Hvilke elbiler kommer i 2024, 2025 og 2026?

Der blev satset på de forkerte elbiler

Problemet er ikke elbiler, men bilproducentens sats på de store og dyre elbilmodeller. Det er nemlig lettere at tjene penge på de dyre elbiler, hvis altså folk køber dem.

Bilproducenten havde en forventning om hurtigt at opnå store økonomiske gevinster ved salg af elbiler, men de undervurderede, at overgangen til elektriske køretøjer ville kræve en periode med lavere indtjening og mindre overskud.

De ønskede umiddelbart høje fortjenester uden at tage højde for, at det ville tage tid at tilpasse sig den nye teknologi, udvikle infrastrukturen og overbevise forbrugerne om at skifte fra traditionelle benzin- og dieselbiler.

Se også: De billigste elbiler i Danmark