Xpeng lancerer bedre selvkørende teknologi i 2. halvår 2025

I løbet af 1. halvår 2025 lancerer Xpeng er selvkørende teknologi på niveau 3 ud af 5, som er en betydelig opgradering i forhold til nuværende teknologi.

Xpeng lancerer bedre selvkørende teknologi i 2. halvår 2025

Den kinesiske elbilproducent Xpeng planlægger at introducere selvkørende teknologi på niveau 3 ud af 5 i løbet af anden halvdel af 2025. Det har bilmærkets administrerende direktør He Xiaopeng afsløret i et internt brev.

Se også: Sammenlign alle elbiler på pris og kvalitet

En milepæl, der svarer til mobilverdenens iPhone 4-æra

Han mener, at denne milepæl vil markere det, der svarer til mobilverdenens ”iPhone 4-æra” – bare inden for AI-drevne biler. Med andre ord: Et stort teknologisk spring.

Niveau 3 inden for autonom kørsel overlader langt mere ansvar til bilproducenterne end de nuværende niveau 2-systemer, idet bilen overtager styringen. Føreren skal dog stadig være i stand til at overtage styringen.

Xpeng satser, ligesom Tesla, fuldt ud på kamerateknologi og AI til at analysere billedmaterialet, mens mange andre producenter også anvender LiDAR-teknologi. Den seneste Xpeng P7+ er ifølge firmaet “verdens første AI-bil”.

Xpengs niveau 3-teknologi vil først blive lanceret i Kina, og danske ejere af Xpengs elbiler kan først forvente at se teknologien herhjemme et godt stykke ude i fremtiden. I forvejen er Xpengs førerassistentsystemer langt fra så avancerede i Europa, som de er i Kina. Tværtimod bliver Xpengs førerassistentsystemer ofte kritiseret for at være utilregnelige og utrygge at bruge.

Niveauer inden for autonom kørsel

SAE har defineret seks niveauer inden for autonom kørsel fra 0 til 5:

  • Niveau 0: Ingen automatisering
  • Niveau 1: Førerassistance – fartpilot, adaptiv fartpilot, parkeringsassistent, vejbaneassistent
  • Niveau 2: Delvis automatisering – bilen overtager styring, men fører skal være opmærksom og have hænder på rattet.
  • Niveau 3: Bilen overtager styringen, men føreren skal være i stand til at kunne overtage styringen.
  • Niveau 4: Høj grad af automatisering. Føreren må sove og forlade førersædet og i afgrænsede områder, hvor det er tilladt.
  • Niveau 5: Fuld automatisering. Kan køre helt uden menneskelig indgriben.

Kilde: SAE International

Se også: Se Xpengs udvalg af elbiler i Danmark

Perspektivering

Selvkørende egenskaber er et af flere områder med store teknologiske fremskridt inden for elbilteknologier. Mens batteriteknologi er det klart største udviklingsområde, sker der også meget inden for teknologier som motorer i hjuleneprojektion i sideruden og infotainmentsystemer.

Læs mange flere nyheder om det nyeste inden for elbilteknologi.

Vi anbefaler:
Test og anmeldelser af elbiler
Disse elbiler er Bedst i Test
Hvilke elbiler kommer i 2025, 2026 og 2027?