Zeekr vil bygge elbiler i Europa

Zeekr vil bygge elbiler i Europa, for at undgå EU's importafgifter. I modsætning til andre kinesiske producenter har Zeekr en stor fordel.

Zeekr vil bygge elbiler i Europa

For at slippe for den ekstra importtold på kinesiske producerede elbiler i EU, vil Zeekr flytte produktionen til Europa – og måske endda med en forlomme.

Se også: Priser, bedømmelse og sammenligning af elbiler

Zeekr kan få let adgang til produktion i Europa

Siden begyndelsen af juli har alle elbiler fra Zeekr, der importeres til EU fra Kina, været underlagt en den nye ekstra importtold på 19,9 procent, som kommer oven i den almindelige told på 10 procent. Det begrænser i høj grad konkurrenceevnen for startup elbilmærket, der tilhører Geely Group, og der overvejes derfor produktion i Europa.

“Vi fortsætter aktivt med lokaliseringsarbejdet i Europa, og vi vil komme med en meddelelse om det på det rigtige tidspunkt,« sagde Andy An, der er administrerende direktør for Zeekr, i et interview med Bloomberg.

En fordel, Zeekr har i forhold til andre kinesiske producenter, er, at moderselskabet Geely har været til stede i Europa i flere år og har ejet den svenske producent Volvo siden 2010. Sammen med Volvo har Geely også lanceret det elektriske mærke Polestar. Derudover købte Geely halvdelen af Smart i 2022 og driver nu mærket i et joint venture med Mercedes-Benz.

Takket være Geelys stærke europæiske tilstedeværelse har Zeekr adgang til Geelys ressourcer i EU. Konkret kan det derfor tænkes, at bilerne fra Zeekr i fremtiden vil blive bygget på Volvos fabrikker i Sverige og Belgien.

I mellemtiden fremskynder Zeekr sin internationale ekspansion og planlægger at begynde at levere køretøjer til nøglemarkeder i Mellemøsten, Latinamerika og Sydøstasien i år. Salget i Japan og Sydkorea forventes også at starte næste år, ifølge Andy An.

Flere kinesiske elbilproducenter overvejer at producere elbiler i Europa.

Se også: Seneste nyt om elbiler, der kommer i 2024, 2025 og 2026

Zeekr i Danmark?

Zeekr kommer også til Danmark, men er angiveligt blevet forsinket i processen. Zeekr har leveret de første biler i Europa og forventes at åbne i Danmark senere i 2024.

I forhold til søstermærker som Volvo og Polestar kan det blive noget sværere at opnå succes i Danmark. Forbrugerne ser Volvo og Polestar primært som svenske bilmærker, hvorimod Zeekr vil være et kinesisk mærke, som danskerne er noget mere tilbageholdende i at købe.

Se også: De bedste og dyreste elbiler i Danmark

Vi anbefaler:
Guide til bedste og billigste ladeboks til hjemmet
De billigste elbiler i Danmark